دانشمندان زیادی، سال‌ها روی ژل رویال و تاثیر آن بر کودکان تحقیق کرده‌اند. براساس مطالعات صورت گرفته، فارغ از فوایدی که این محصول زنبور عسل برای بزرگسالان دارد، خواص ژل رویال برای کودکان بسیار فراوان است.

ژل رویال، غذای مخصوص زنبور ملکه است. همچنین زنبورهای کارگر تنها در سه روز اول حیات خود از آن استفاده می‌کنند. همین تفاوت تغذیه‌ای بین زنبور ملکه و زنبور کارگر باعث شده است که زنبور ملکه به طور متوسط بیشتر از زنبورهای کارگر و حدود  ۵ سال عمر کنند. در مقابل طول عمر و زندگی زنبورهای کارگر تنها ۴۵ روز است. تنها دلیل این تفاوت و راز طول عمر بیشتر ملکه، در تغذیه متفاوت او می‌باشد. این تغذیه همان ژل رویال است.

ژل رویال چیست؟

رویال ژل چیست

ژل رویال از ترشح غدد زنبورها به دست آمده است. این ژل سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی و همچنین داروی ارگانیک مورد استفاده قرار گیرد.

ژل رویال صرفا یک ترکیب گیاهی یا جانوری به حساب نمی آید. این ماده مغذی به نوعی حاصل تغذیه و جمع‌آوری شهد گل ها و گیاهان توسط زنبور عسل و ترکیب آن با ترشحات غدد این زنبورها است. این ترشحات در حجره‌های نگهداری نوزادان زنبور و ملکه تزریق می‌شود.

ژل رویال، به ژل سلطنتی یا ژل زنبور نیز معروف است و با اسامی مشابه دیگری از این دست نیز شناخته می‌شود. با توجه به این که ژل رویال یک ماده خاص و ارزشمند به حساب می‌آید، معمولا کسی به دنبال محصولات مشابه آن نمی‌رود. به عبارت دیگر، در صورتی که با خواص و فواید شگفت‌انگیز ژل رویال آشنا باشید، تمایل بیشتری به استفاده از نوع خالص، طبیعی و مرغوب آن پیدا خواهید کرد.

امروزه تمایل فراوان برای استفاده از ژل رویال به چند دلیل مهم است. اولین دلیل آن، سادگی مصرف و نگهداری از این ژل فوق‌العاده پر خاصیت است. از ژل رویال می‌توان در یک ظرف با درِ بسته و در محیطی خنک، به دور از نور آفتاب، تا ماه‌های طولانی نگهداری کرد.

البته توصیه می‌شود، که از این محصول زنبور عسل، حتما به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. دلیل این امر آن است، که با تابش نور آفتاب، کیفیت این ماده مغذی تغییر خواهد کرد. در کندوی زنبور عسل نیز ژل رویال درون حجره‌های تاریک نگهداری می‌شود. برای نگهداری طولانی‌تر از این ژل، می‌توان ظرف در بسته آن را در فریزر و برای مدت زمان بیشتری در حالت مرغوب نگهداری کرد.

دلیل دیگری که باعث می‌شود، ژل رویال طرفداران زیادی داشته باشد و آن‌ها به صورت منظم از این ژل استفاده کنند، سادگی مصرف آن است. برای بهره‌مند شدن از معجزه‌های ژل رویال زنبور عسل، بهتر است مقدار کمی از آن را زیر زبان بگذارید و کمی صبر کنید. به این ترتیب، ژل رویال با بزاق دهان مخلوط و جذب خون می‌شود. با چنین روشی می‌توانید مطمئن شوید، که مواد ژل رویال به خوبی جذب خون شده و تاثیرات مثبت آن را به مرور متوجه خواهید شد.

علاوه بر این‌ها، یکی از روش‌های پیشنهادی طرفداران ژل رویال برای مصرف این ماده مغذی، خوردن آن است. برای خوردن این ژل، می‌توان مقداری از آن را با مقداری عسل مخلوط کرد. البته ژل رویال به صورت مخلوط شده با عسل ماندگاری نسبتا طولانی‌تری دارد. با وجود این، بهتر است، ژل رویال در هنگام مصرف با عسل مخلوط شود، تا خواص خود را به بهترین شکل نشان دهد.

به جز آنکه می‌توان ژل رویال را با عسل مخلوط و استفاده کرد، مخلوط کردن آن در شربت‌های گیاهی و سنتی نیز بسیار مورد پسندِ علاقمندان به این ژل پر خاصیت است. این شربت‌ها را معمولا می‌توان، صبح‌ها در رژیم غذایی و به صورت ناشتا استفاده کرد. بهترین زمان برای خوردن ژل رویال، دقیقا هنگام صبح و حدود ۳۰ دقیقه پیش از خوردن وعده صبحانه است. به این ترتیب املاح و ویتامین‌های ژل رویال به طور کامل و به خوبی جذب بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  تاثیرات معجزه‌آسای ژل رویال بر درمان سرطان

انواع مختلف ژل رویال کدام است؟

انواع ژل رویال

ژل‌های رویال موجود در بازار، انواع مختلفی دارند. پیش از آنکه بخواهید برای جای دادنِ این ماده مغذی و پرخاصیت در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان خود برنامه‌ریزی کنید، بهتر است با انواع مختلف ژل رویال موجود در بازار آشنا شوید تا بتوانید انتخاب بهتر و مطمئن‌تری در هنگام خرید این ژل داشته باشید. در ادامه انواع ژل رویال را به شما معرفی می‌کنیم.

تولید ژل رویال به روش پیوند زدن

در این روش ابتدا ملکه را از کندو جدا می‌کنند و اصطلاحا کندو بی ملکه می‌شود. لاروهایی که کمتر از ۳ روز دارند، نیز به شاخونک های پلاستیکی مخصوص انتقال داده می‌شوند. در نتیجه زنبورها مجبور می‌شوند تعداد زیادی از لارور را تغذیه کنند. در این روش تولید ژل رویال افزایش می‌یابد، اما از کیفیت و خلوص این ژل کاسته می‌شود.

ژل رویال چینی وارداتی

ژل رویال چینی وارداتی، همان‌طور که از نامش پیدا است، از کشور چین وارد می‌شود. البته این نوع ژل، با نام کشورهای دیگر نیز بسته‌بندی و توزیع می‌شود. معمولا فروشندگان این ژل‌ها، اطلاعی از وارداتی و چینی بودن آن ندارند و یا برخی از آن‌ها عمدا دروغ می‌گویند . ۹۹ درصد از ژل های رویال خارجی موجود در بازار، تولید کشور چین و وارداتی هستند. کیفیت این ژل‌ها مشخص نیست و قطعا کیفیت ژل رویال تازه و خالص داخلی را ندارند.

روش طبیعی یا سنتی

در این روش نیز مانند روش پیوند زدن، کندو را یتیم یا بی ملکه می‌کنند. اما زنبورها در حد توان، شاخونک و ژل رویال تولید می‌کنند. ژل رویال تولید شده با استفاده از این روش، دارای بیشترین میزان خواص می‌باشد. تولید ژل رویال در این روش، هزینه قابل توجهی دارد و زیاد به صرفه و اقتصادی نیست . به همین دلیل ژل رویالی که با این روش تولید می‌شود، برای با قیمت بالاتری به مشتریان عرضه و فروخته می‌شود.

اگر ژل رویال خالص و طبیعی را به صورت یخ زده در فریزر خود نگهداری می‌کنید، بهتر است، هر روز صبح به صورت ناشتا، حداقل به اندازه یک نخود از آن را جدا کرده و زیر زبان بگذارید. در صورتی که این کار را به مدت سه هفته انجام دهید، اثرات مفید ناشی از آن را مشاهده خواهید کرد. بهتر است، ژل رویال را بر اساس وزن بدن مورد استفاده قرار دهید. معمولا به ازای هر کیلو وزن انسان، باید ۱۰ میلی گرم از ژل را مصرف کنید. یعنی برای یک فرد ۱۰۰ کیلوگرمی،‌ مصرف یک گرم از این ژل کافی است.

برای خرید مرغوب‌ترین نوع ژل رویال، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی محصولات سالم و ارگانیک باماسالمین مراجعه کنید و بدون هرگونه دردسری ژل رویال خالص و طبیعی حاصل از زنبورهای عسل را به صورت آنلاین تهیه کنید.

چرا مصرف ژل رویال برای کودکان ضروری است؟

خواص رویال ژل برای کودکان

شاید بسیاری از ما،‌ از اینکه ژل سلطنتی رویال برای فرزندان‌مان مفید و پرخاصیت است، خوشحال و خرسند باشیم. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، خواص ژل رویال برای کودکان بسیار فراوان است و عموما هیچ گونه عارضه جانبی را شامل نمی‌شود.

مصرف ژل رویال، برای کودکان ضروری است. البته بسیاری از والدین از این موضوع آگاهی ندارند و متاسفانه فرزندان آن‌ها در تمام سنین رشدشان، از خواص این ماده شگفت انگیز محروم می‌مانند. البته هر ماده مغذی و مکملی، علاوه بر اینکه دارای خواص و ویژگی‌های مثبتی هستند، ممکن است عوارضی نیز داشته باشند. عوارض در مورد مصرف هر نوع خوراکی خاصی، به خصوص اگر قرار بر استفاده آن توسط بچه‌ها باشد، اهمیت بالاتری پیدا می‌کند و نیاز به توجه بیشتری دارد.

با وجود آنکه، نتایج مثبت مصرف ژل رویال بر روی بچه‌ها، ثابت شده است، اما کاملا واضح است، که در موارد خاص و نادر، نتایجی را دریافت نکنیم، که مورد انتظار ما است. البته کودکان دارای سیستم بدنی انعطاف‌پذیری هستند و خیلی زود نسبت به خوراکی‌هایی که با آن‌ها سازگار نیستند، واکنش نشان می‌دهند. بنابراین ما به سادگی متوجه، عدم سازگاری آن‌ها با یک ماده مغذی خواهیم شد.

ژل رویال برای رشد کودکان بسیار مفید و تاثیرگذار است و یکی از مکمل‌های مهم و شناخته شده برای رفع مشکلات رشد کودکان به حساب می‌آید. این مکمل همچنین برای کودکانی که اشتهای کمی دارند، بسیار مفید و کارساز است و از بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  ژل رویال چیست؟ تولید محصول دارویی توسط زنبور عسل!

ژل رویال حتی برای رشد کودکانی که به دلیل اختلالات ژنتیکی، نارس متولد شده‌اند، نیز مفید است. یکی از دلایل ضروری بودن این ژل برای نوزادان نیز، همین مورد است.

البته برای آنکه ژل سلطنتی رویال برای کودکان مفید واقع شود، باید از نوع مرغوبی باشد، که در شرایط مناسب و تازه برداشت شده است. در این صورت، استفاده از ژل می‌تواند از کودکان در برابر ویروس‌ها و عفونت‌های شایع محافظت کند و سیستم ایمنی بدن‌شان را برای کشتن باکتری‌ها، بهبود زخم‌ها و مبارزه با آلرژی‌ها تقویت کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در سلول‌های ژل رویال، غلظت بالایی دارند، بنابراین می‌توانند در مقابله با اثرات منفی حمله رادیکال‌های آزاد به بدن غلبه کنند. همچنین دارای خواص التهابی هستند و به ایجاد غشای مخاطی در بدن کودکان کمک می‌کنند.

ژل سلطنتی رویال در کودکان، به رشد موهای سالم، تولید انسولین و جلوگیری از ابتلا به دیابت، بهبود عملکرد گیرنده‌های سلولی، برقراری تعادل در هضم غذا، محافظت از چشم‌ها و به وجود آمدن هماهنگی در عملکرد کلیه، کبد و قلب کمک می‌کند.

این محصول زنبور عسل، نقش مهمی در ایجاد تعادل برای استخوان‌ها دارد و باعث رشد ماهیچه‌هایی قوی و سالم می‌شود. همچنین میزان متابولیسم کلسیم در بدن را متعادل و هماهنگ می‌کند.

مزایا و خواص ژل رویال برای نوزادان و کودکان چیست؟

مصرف رویال ژل در کودکان و نوزادان

استفاده از ژل رویال در نوزادان، کودکان و نوجوانان، باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری آن‌ها می‌شود. براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، ژل رویال دارای ویتامین هایی است، که بسیار مورد نیاز کودکان است.

مصرف این ژل در کودکان، مانند مصرف یک مولتی ویتامین عمل می‌کند. این ماده بدن کودکان را امن می‌کند و به دلیل داشتن ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف، باعث افزایش توانایی‌های جسمی آن‌ها می‌شود.

در ادامه به بررسی تاثیراتی می‌پردازیم که مصرف ژل رویال بر نوزادان، کودکان و نوجوانان می‌گذارد.

افزایش قد کودکان

مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است، که مواد مغذی موجود در ژل رویال باعث افزایش قد کودکان می‌شود. معمولا کودکانی که ژل رویال مصرف می‌کنند، قد بلندتری نسبت به سایر کودکان دارند. البته برای آنکه این ماده بر روی قد کودکان تاثیر بگذارد، باید پیش از سن بلوغ و بسته شدن صفحات رشد، از این ماده مفید و پر خاصیت در برنامه غذایی کودکان استفاده کنیم.

درمانی برای کمبود رشد نوزادان

یکی از مهم‌ترین خواص ژل رویال برای نوزادان، افزایش میزان رشد آن‌ها است. معمولا برخی نوزادان به دلیل اختلال در سیستم ایمنی و اشتهای کم‌تر، رشد کمتری دارند. این نوزادان با مصرف ژل رویال، می‌توانند به رشد کامل برسند و این ماده مغذی باعث قوی‌تر شدن شرایط بدنی آن‌ها می‌شود.

درمان آلرژی‌های فصلی در کودکان

یکی از مشکلاتی که برای کودکان و البته در بعضی از بزرگسالان وجود دارد، داشتن آلرژی فصلی است. آلرژی‌های فصلی، باعث ناراحتی بینی، عطسه یا آبریزش چشم می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلای کودکان به ژل رویال، باید ۳ یا ۶ ماه پیش از شروع فصل آلرژی زا از ژل رویال استفاده کرد. این ژل به میزان قابل توجهی، اثرات ناشی از آلرژی‌های فصلی را کاهش می‌دهد.

افزایش دهنده انرژی کودکان

از خواص ژل رویال برای کودکان می‌توان ایجاد تعادل در سیستم ایمنی بدن آن‌ها اشاره کرد. ژل رویال به عنوان عامل تحریک کننده و متعادل کننده سیستم عصبی عمل می‌کند. همچنین  کودکان و نوجوانانی که در مرحله رشد قرار دارند، با استفاده از این مکمل، انرژی اضافی تولید می‌کنند. به این ترتیب کودکان و نوجوانانی که تجربه مصرف ژل رویال را داشته‌اند، در طول تحصیل و رقابت‌های ورزشی، موفق‌ترند، زیرا انرژی و مواد مغذی کافی به بدن آن‌ها بیشتر و بهتر می‌رسد.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

جذب ژل رویال توسط بدن کودکان، باعث فعالیت بهتر سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود. این موضوع به افزایش مقاومت آن‌ها در برابر سرما خوردگی، آنفولانزا و بیماری به دلیل مواجهه با ویروس‌های بیماری‌زا، مقاوم‌تر است. ژل رویال به طور کلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوجوانان کمک شایانی می‌کند.

افزایش وزن نوزادان ضعیف

با توجه به آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده توسط پزشکان دانشگاه فلورانس ایتالیا، بر روی ۴۲ نوزاد، استفاده از ژل رویال در نوزادان باعث دستیابی به نتایج شگفت انگیزی شده است. همه نوزادانی که از ژل رویال استفاده کرده بودند، پس از چند روز وزن طبیعی خود را به دست آورده‌اند. به علاوه سیستم ایمنی بدن آن‌ها تقویت شده است. همچنین براساس این مطالعه، تعداد گلبول‌های قرمز نوزادانی که ژل رویال استفاده کرده بودند، افزایش پیدا کرد. موضوع قابل توجه این مطالعه، آن است که ایجاد چنین تغییرات فوق‌العاده مثبتی، به آسانی و با مصرف هر دارویی امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:  ژل رویال چه خواص مهمی برای سلامتی انسان دارد؟

عوارض استفاده از ژل رویال برای کودکان کدام است؟

عوارض رویال ژل برای کودکان

از سال‌های دور تا کنون، از خواص ژل رویال برای کودکان استفاده می‌کرده‌اند. البته همه مواد پر خاصیت، ممکن است، برای افراد خاص و مختلفی، دارای عوارض جانبی منفی نیز باشد.

پیش از این، درباره خواص، ویژگی‌های مثبت و دلایل ضرورت استفاده از ژل رویال برای نوزادان، کودکان و نوجوانان صحبت کردیم. اکنون قرار است به عوارض استفاده از این ماده مغذی بپردازیم.

بعضی افراد به زنبورهای عسل، محصولات آن‌ها و حتی عسل آلرژی دارند. البته این نوع حساسیت‌ها یا آلرژی ها ممکن است، خفیف یا در بعضی موارد بسیار شدید باشد.

در سال‌های اخیر، عوارض جانبی منفی کمی از مصرف ژل رویال توسط کودکان گزارش شده است. این عوارض نیز اغلب ناشی از حساسیت‌های مختلف کودکان نسبت به ژل رویال یا تشدید آلرژی‌های آن‌ها به خاطر مصرف این ماده مغذی و پرخاصیت شده است.

در افراد کم سن و سالی که از مکمل‌های ژل سلطنتی استفاده کرده بودند، به صورت بسیار نادر، تماس درماتیت با نشانه‌هایی مانند خشکی پوست، التهاب و خارش مشاهده شد. همچنین برخی از آن‌ها دچار تشدید علائم آسم شدند و برخی نیز واکنش‌های شدید آلرژیک همچون آنافیلاکسی از خود نشان دادند.

ورم، سرفه و عطسه، آب ریزش بینی و چشم و حتی ناراحتی‌های معده، از جمله عوارض مشکلاتی بوده است، که توسط کودکان مصرف کننده ژل رویال، تجربه شده و در مراکز درمانی به ثبت رسیده است.

جالب است بدانید، که به غیر از این موارد، هیچ مورد دیگری در مورد مضرات ژل رویال وجود نداشته و ثبت نشده است. بنابراین اگر سابقه بیماری آلرژیک یا حساسیت شدید در خانواده خود دارید، بهتر است، پیش از مصرف ژل رویال برای کودکان خود، حتما با پزشک خانوادگی تان مشورت کنید.

مصرف ژل رویال برای کودکان چگونه است؟

کودکان چگونه ژل رویال مصرف کنند

بهترین راه برای مصرف ژل رویال و بهره‌گیری از خواص آن، به صورت زیر زبانی می‌باشد. برنامه مصرف این مکمل با این روش، بهتر است به صورت روزانه و در ۲ نوبت از روز باشد. دقت کنید که در هر بار مصرف به این روش، باید تنها به اندازه یک قاشق چای خوری از ژل رویال را مصرف کنید.

برای کودکان، بهتر است مقدار کمی از ژل رویال در اندازه کوچک، پیش از صبحانه و پیش از خواب مصرف شود. کودکان  نیز باید روزی ۲ مرتبه و قبل از صبحانه و پیش از خواب تنها به اندازه نصف قاشق چای خوری از ژل را مصرف کنند. ژل رویال همچنین می تواند به طور مخلوط با عسل مورد استفاده قرار گیرد.

این ژل سلطنتی، زمانی که با عسل ترکیب شده باشد، حدود یک ماه سالم می‌ماند و فاسد نمی‌شود. در چنین شرایطی، ژل رویال خواص خود را حفظ می‌کند و استفاده کردن از آن همراه با عسل نیز آسان است. البته برای مصرف این ژل همراه با عسل،‌ باید بلافاصله پیش از مصرف، آن را با عسل مخلوط کنید.

برای آنکه خواص وعناصر فعال ژل رویال  حفظ شود، باید اصول خاصی را هنگام نگهداری این محصول پرخاصیت زنبور عسل رعایت کنید.

در صورتی که ژل رویال خالص و طبیعی را از زنبورداری مطمئن تهیه کردید، بلافاصله آن را در فریزر بگذارید و در همان محل نیز نگهداری کنید. برای مصرف نیز بهتر است،‌آن را از فریزر بردارید. روش نگهداری از ژل رویال در فریزر، بهترین روش نگهداری از این ژل می باشد و خواص آن را تا دوسال حفظ می‌کند.

البته به روش های دیگری نیز از خواص ژل رویال بهره می‌برند. معمولا از این ژل به صورت آمپول و پودر نیز می‌توان استفاده کرد. البته با توجه به تغییراتی که برای تولید این محصولات در ژل رویال صورت گرفته است، قطعا بسیاری از خواص آن از بین رفته‌اند.

آزمایش‌هایی صورت گرفته است، که نشان می‌دهد، ملکه زنبور عسل از خوردن پودرهای ژل رویال و سایر مواد فرآوری شده از آن، اجتناب می‌کند. همین موضوع نشان دهنده آن است،‌ که بسیاری از خواص این مواد، از بین رفته‌اند.

اکنون که با خواص فوق‌العاده شگفت انگیز ژل رویال برای نوزادان، کودکان و نوجوانان آشنا شدید، بهتر است یک برنامه تغذیه‌ای جدید برای کودکان خود ایجاد کنید. شاید هم برای خودتان و هم برای فرزندان‌تان،‌ بد نباشد که از خواص منحصر به فرد ژل رویال برای بهبود و افزایش سلامت خود و خانواده‌ دلبندتان، بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *