ژل رویال ترشحی شیر مانند از زنبورهای عسل کارگر است که به پرورش و رشد زنبور ملکه کمک می‌کند. نام دیگر ژل رویال، شاه انگبین است. خواص ژل رویال برای سلامت انسان و درمان بسیاری از بیماری‌های او شناخته شده است. استفاده از این ژل به افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول خود هستند، توصیه می‌شود.

در این مقاله از باماسالمین، به بررسی خواص بی‌نظیر این محصول زنبورهای عسل برای سلامتی انسان می‌پردازیم.

 ژل رویال چیست و چگونه تولید می‌شود؟

ژل رویال

ژل رویال، شاه انگبین یا ژل سلطنتی در واقع ترشح شیری است، که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می‌شود. به طور معمول این ژل حاوی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب، ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین، ۱۰ تا ۱۶ درصد شکر، ۳ تا ۶ درصد چربی و ۲ تا ۳ درصد ویتامین، نمک و اسید آمینوهای ضروری است.

ترکیبات این ژل ممکن است بسته به منطقه جغرافیایی و آب و هوایی محل زندگی زنبورها متفاوت باشد. زنبورهای عسل کارگر در واقع از این محصول برای پرورش و رشد زنبورهای ملکه استفاده می‌کنند.

ژل رویال ماده اولیه برای تغذیه تخم، نوزاد و همین‌طور اصلی‌ترین ماده غذایی برای ملکه می‌باشد. وزن اولیه لاروی که از این ماده غذایی تغذیه می‌کند، تنها ظرف مدت پنج روز ۱۲۵۰ بار افزایش می‌یابد. این میزان رشد بسیار قابل توجه است. لاروها با ادامه تغذیه از این ژل، به جای رشد کردن به عنوان زنبور عادی، به ملکه‌های زنبور عسل تبدیل می‌شوند. این ماده به اکسیر جوانی معروف است و ماده‌ای بسیار مقوی، انرژی زا و پر از پروتئین است.

معمولا لاروها در سه روز اول زندگی از این ماده تغذیه می‌کنند، اما این برنامه غذایی از روز چهارم عوض می‌شود و به مخلوطی از عسل و گرده ارتقا می‌یابد. البته ملکه‌ها از ابتدا تا انتهای عمرشان از ژل رویال برای تغذیه استفاده می کنند.

ژل رویال اصل چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های ژل رویال

ژل رویال ماده‌ای یکنواخت با حالت خمیری و تقریبا به صورت مایع است. رنگ این ژل سفید و مایل به زرد یا بژ می‌باشد. این ماده دارای بوی تندی ناشی از اسید فنولیک است. ژل رویال طعم ترش و تندی دارد، به همین دلیل بعضی افراد از خوردن آن اجتناب می‌کنند.

چسبندگی این ژل با توجه به مقدار آب موجود در آن و طول عمری که دارد، تغییر می‌کند. این ژل به تدریج و با گذشت زمان چسبناک‌تر می‌شود .

بیشتر بخوانید:  عسل گیاه خارشتر چیست و چه خواصی دارد؟

برخی ذرات باقی مانده در ژل رویال نشان‌دهنده خالص بودن آن است، مثلا در صورتی که در ژل رویال شاهد وجود پوست لارو بودید، می‌توانید از اصالت آن مطمئن شوید. تکه‌های موم نیز به طور کم و بیش در ژل رویال مشاهده می‌شوند، البته وجود آن‌ها بیشتر به روش جمع‌آوری‌شان بستگی دارد.

برداشت ژل رویال از کندوهای زنبور عسل چگونه است؟

ویژگی‌های ژل رویال

ژل رویال معمولا از دو روش طبیعی و مصنوعی برداشت می‌شوند. در روش طبیعی از کندوهایی که شرایط لازم را برای تکثیر و بچه‌دهی دارند،‌ استفاده می‌شود. به این ترتیب حجره‌های زیادی از ملکه یا شاخون‌های فراوانی از ژل رویال به وجود می‌آید.

سپس از سلول‌هایی که در روز سوم بعد تشکیل شده‌اند، ژل نسبتا زیادی جمع‌آوری می‌شود. بعد از بسته شدن درب شاخون‌ها، ژل‌ها به تدریج حالت نسبتا ژلاتینی پیدا می‌کنند. در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارند، از اواسط بهار و در مناطقی که گرمسیر هستند از اوایل اسفند ماه، برداشت ژل رویال از کلنی‌هایی با زنبوران کارگر جوان زیا، ژل رویال برداشت می‌شود.

اگر کندوی زنبورهای عسل،‌ به هر دلیلی ملکه و مادر خود را از دست داده باشند، زنبورداران بلافاصله برای ایجاد شاخون‌های زیادی که دارای ذخایر ژل رویال فراوان باشند، اقدام می‌کنند.در صورت مساعد بودن روند و جریان گرده‌‌ها و شهدگیری زنبوران از طبیعت، کارگران جوان از روز دومِ پس از تولد لاروها تا روز ششم، حداکثر میزان ژل رویال را از طریق غدد شیری و آرواره‌ای خود ترشح می‌کنند. این ژل در اختیار لاروهای ملکه و به طور محدود، سایر لاروهای زنبورعسل قرار می‌گیرند.

در این مرحله، تولیدکنندگان می‌توانند بعد از خراب کردن شاخون‌ها و با قاشقک‌ها و سایر ابزارهای مخصوص، ژل رویال حجره‌ها را جمع آوری کنند. به هر حال فراموش نکنید، که کندوهای قوی در موقع و زمان بچه دهی و نیز به هنگام یتیم شدن به منابع ژل رویال نیاز مبرمی خواهند داشت.

در روش مصنوعی، امکان ایجاد ژل رویال برای همه واحدهای پرورش ملکه همراه با تولید مثل ملکه وجود دارد. در واقع بخشی از پروسه و روند عملیاتی تولید مثل ملکه و تولید ژل رویال مشابه هستند. پس از سازماندهی کندوهای مادری، لاروهای یکروزه به کندوهای پرستار انتقال داده می‌شوند.

کندوهای شروع کننده در زمان پیوند لارو باید در وضیعت و موقعیتی شبیه حالت بچه‌دهی کندو و در وضعیتی طبیعی باشند. به این ترتیب پذیرش لاروهای پیوندی با راندمان خیلی زیادی همراه می‌شود.

روز بعد از پیوند بایستی از پذیرش و یا عدم پذیرش لاروها توسط زنبورها مطلع شد. این کار با انجام بازدیدهای لازم از کندو امکان‌پذیر است. در صورت پذیرفته شدن لاروها ته و کف حجره‌های پیوندی به تدریج از ژل رویال پر خواهد شد.

در روز سوم لاروی و پیوند، مقدار ژل رویال به حداکثر می‌رسد و با وسایل و قاشقک‌های مخصوص می‌توان ژل‌ها را برداشت و لاروها را خارج کرد. لازم به ذکر است، که بسته به قوی یا ضعیف بودن کندوی زنبورها برای جمع آوری ژل رویال، با اضافه کردن ۹۰ تا ۱۲۰ حجره لارو، می‌توان کار تولید و برداشت مصنوعی ژل رویال را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:  تاثیرات معجزه‌آسای ژل رویال بر درمان سرطان

در حقیقت،‌ در این عملیات مقدار ژل اندوخته شده، بیشتر از کیفیت ملکه‌ها و لاروهای تولیدی اهمیت دارد. هر چه تعداد کندوهای پرستار شروع‌کننده و تعداد حجره‌های پیوندی بیشتر باشد، مقدار تولید ژل رویال در جریان اجرای عملیات مصنوعی بیشتر خواهد شد. برای تهیه یک کیلوگرم ژل رویال به حدود ۲۵۰۰ سلول ملکه نیاز است.

بهتر است، ژل‌های استخراج شده از کندوها را، پس از صاف کردن با پارچه‌های صافی بسیار ریز، در ظروف شیشه‌ای با درب بسته بریزید و تا زمان مصرف آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

خواص ژل رویال برای سلامت انسان چیست؟

خواص ژل رویال

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ژل رویال می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت و با سرطان مبارزه کنند. این ماده حاوی انتقال دهنده‌های عصبی مهمی است، که سلامت مغز را بهبود می‌بخشند و از بیماری‌های مانند آلزایمر جلوگیری می‌کنند. این ژل همچنین باعث متعادل شدن هورمون‌ها می‌شود و سلامت جنسی را  بهبود می‌دهد. در ادامه به بررسی تعدادی از مهم‌ترین خواص ژل رویال می‌پردازیم:

ژل رویال سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

مطالعات نشان داده‌اند که پس از مصرف ژل رویال، واکنش هیستامین، یعنی همان ترکیبی که در واکنش به آسیب یا آلرژی‌های بدن ترشح می‌شود، به آلرژن‌ها سرکوب می‌شود. همچنین براساس تحقیقات، ژل رویال فلاونوئیدها و ترکیب‌های ارگانیک بسیار زیادی دارد. همه‌ این ترکیب‌ها می‌توانند، قوای ایمنی و در نتیجه عملکرد بدن را بهبود ببخشند. ژل رویال همچنین قادر به خنثی کردن آلرژن‌ها و تسریع فرآیند التیام زخم‌ها است.

ژل رویال سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است، که در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد از اسیدهای چرب موجود در مغز محافظت می‌کنند. ژل رویال در درمان آلزایمر نیز موثر است. مواد مغذی موجود در ژل رویال باعث اصلاح عدم تعادل شیمیایی در مغز می‌شود و از بروز اضطراب و استرس جلوگیری می‌کند.

ژل رویال همچنین تنها منبع طبیعی استیل کولین است. این ماده یک انتقال دهنده‌ عصبی است، که حافظه را تنظیم و پیام‌ها را از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌کند. وجود سطوح مناسب از این انتقال دهنده‌ عصبی در مغز، می‌تواند حافظه و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. ژل رویال به درمان افسردگی نیز کمک می‌کند.

ژل رویال به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

از ژل رویال به عنوان یکی از راه‌های توقف رشد سلول‌های سرطانی یاد شده است. محققان دریافته‌اند که این ماده مانع خونرسانی به سلول‌های سرطانی می‌شود و به این ترتیب از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. عناصر چربی موجود در ژل رویال حاوی اثرات استروژنی است، که همین امر یکی از راه‌های درمان سرطان‌های سینه و گردن رحم می‌باشد. در یکی از مطالعات اخیر، نتایجی درباره درمان خستگی‌های ناشی از سرطان با استفاده از ژل رویال، حاصل شده است.

ژل رویال می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

استفاده‌ بلند مدت از ژل رویال به عنوان مکمل، بیماری دیابت را بهبود می‌بخشد. مصرف ژل رویال همچنین با بعضی از تغییرات مثبتِ سطح گلوکز در ارتباط است، هرچند این تغییرات فقط بلند مدت هستند. مطالعات نشان می‌دهند که مکمل ژل رویال ممکن است در کنترل پیامدهای ناشی از دیابت نیز مفید باشد.

ژل رویال باعث پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود

براساس مطالعات انجام شده توسط محققان ترک، ژل رویال، همراه با گرده‌ زنبور عسل می‌تواند ضعف استخوانی ناشی از پوکی استخوان را کاهش دهد. این ماده خوراکی همچنین می‌تواند باعث بهبود جذب کلسیم در داخل بدن شود. همین امر موجب سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  فواید عسل برای پوست و مو

ژل رویال سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

ژل رویال منبع خوبی از بیفیدوباکترها است. بیفیدوباکترها، باکتری‌های مفید برای تقویت سلامت دستگاه گوارش هستند. ژل رویال در واقع یک پروبیوتیک مفید است، که سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می‌دهد.

ژل رویال با التهاب مبارزه می‌کند

ژاپنی‌ها در مطالعات اخیر خود نشان داده‌اند، که ژل رویال اثرات ضد التهابی دارد و می‌تواند به درمان بیماری‌های پریودنتال یا همان التهابات واقع در اطراف دندان‌ها، کمک کند. بعضی منابع نشان می‌دهند، که این ماده به عنوان درمانی برای آرتروز نیز کاربرد دارد.

خاصیت ژل رویال

ژل رویال در کاهش وزن تاثیرگذار است

با اینکه ژل رویال به طور مستقیم وزن را کاهش نمی‌دهد، اما با افزایش سطح انرژی‌ می‌تواند باعث تمرین و تحرک شدیدتر و در نتیجه منجر به کاهش وزن شود. از آنجا که این مکمل خوراکی دارای کالری نسبتا کمی است و دارای چربی‌های اشباع شده نیست، می‌تواند افزودنی خوبی برای رژیم کاهش وزن‌ به حساب بیاید. به علاوه مکمل ژل رویال می‌تواند به کنترل وزن در افراد دیابتی کمک کند. این ژل ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کند و باعث کاهش وزن در انسان شود.

ژل رویال باعث تقویت باروری می‌شود

هر چند در این زمینه اطلاعات کمی وجود دارد، اما در یکی از مطالعات انجام شده، مشخص شده است، که خواص آنتی اکسیدانی ژل رویال تاثیر مثبتی بر پارامترهای اسپرم می‌گذارد. به این ترتیب، مکمل ژل رویال می‌تواند باعث افزایش احتمال باروری شود.

ژل رویال به سلامت مردان کمک می‌کند

پژوهش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که استفاده از مکمل ژل رویال می‌تواند تولید

تستوسترون را افزایش دهد. نتایج حاصل شده برای انسان‌ها نیز امیدوار کننده و نوید بخش هستند. بعضی از منابع نشان می‌دهند که این ژل می‌تواند به درمان اختلالات نعوظ در آقایان نیز کمک کند.

ژل رویال باعث افزایش میل جنسی می‌شود

ژل رویال به دلیل برقراری تداخل با هورمون‌های بدن، باعث تقویت میل جنسی می‌شود. این ژل با تقویت هورمون‌های جنسی و داشتن تاثیرات مستقیم بر سیستم تولیدمثل انسان، بر روی میل جنسی او نیز تاثیرگذار است.

ژل رویال برای پوست مفید است

ژل رویال حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است، که با علائم پیری مبارزه می‌کنند. این ژل پوست را جوان و منافذ را تنگ می‌کند. به این ترتیب، باعث ایجاد ظاهری بی‌عیب و نقص برای انسان می‌شود. این ماده رادیکال‌های آزادی را که باعث پیری می‌شوند، پاکسازی می‌کند و درخشندگی خوبی به پوست‌ می‌دهد.

ژل رویال با ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما، کاندیدا، و آکنه مبارزه می‌کند. این ماده حاوی خواص ضدالتهابی است و التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین باکتری‌ها را از بین می‌برد، و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد.

ژل رویال برای درمان سیاهی‌ها و کبودی‌های پوست نیز کاربرد دارد. همچنین به عنوان مرطوب‌کننده برای دست‌ها و پاها قابل استفاده است. این ژل می‌تواند باعث کاهش جای زخم‌ها و لکه‌های سیاه پوست شود.

ژل رویال باعث افزایش رشد مو می‌شود

یکی دیگر از خواص ژل رویال، داشتن پروتئین و سایر ویتامین‌هایی است، که می‌تواند به تقویت رشد موها کمک کند. همچنین به عنوان ماسک تقویتی مو در ترکیب با سایر مواد مغذی کاربرد دارد. ژل رویال می‌تواند در از بین بردن شوره سر و براق شدن موها موثر باشد.

ژل رویال خالص

جالب است بدانید، که ژل‌های رویال نیازمند نگهداری در فریزر و دمای صفر درجه هستند، زیرا در دمای محیط به سرعت فاسد می‌شود. ارسال این ژل به بسته‌بندی ویژه و خاصی نیاز دارد و به همین دلیل هزینه ارسال آن بالاتر است. باماسالمین تولیدکننده ژل رویال اصل و خالص، با استفاده از بسته‌بندی‌های ویژه و مطمئن، این ژل را در سلامت کامل به دست شما می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *