ریشه جینسینگ هندی که با نام آشواگاندا نیز شناخته می‌شود، نوعی گیاه دارویی است که معمولا به عنوان داروهای جایگزین سنتی هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه باعث افزایش نشاط، انرژی و قدرت بدنی انسان می‌شود. افزایش قد کودکان در طب سنتی با استفاده از جینسینگ ممکن است.

البته کودکان باید با نظارت کامل و مشورت متخصصان طب سنتی از این گیاه استفاده کنند .استفاده صحیح از جینسینگ هندی در کودکان، باعث تقویت بافت‌ها، عضلات و استخوان‌ها می‌شود و احساس خستگی را کاهش می‌دهد.

از آنجا که این گیاه، رشد عضله و استخوان را افزایش می‌دهد، علاوه بر کودکان، به بزرگسالان نیز کمک می‌کند که قد بلندتری داشته باشند. در این مقاله به بررسی تاثیر جینسینگ هندی یا همان آشواگاندا بر بلندتر شدن قد کودکان می‌پردازیم.

افزایش قد کودکان در طب سنتی با جینسینگ هندی

تغذیه مناسب برای رشد قد کودکان

جینسینگ نوعی داروی گیاهی به حساب می‌آید، که بر قسمت‌های مختلفی از بدن تاثیر دارد و به همین دلیل، به سلامت افراد کمک می‌کند. آشواگاندا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در درمان سرطان و کاهش فشار خون موثر است.

جینسینگ هندی باعث افزایش قد در کودکان و بزرگسالان می‌شود. با استفاده از آشواگاندا می‌توان به تکمیل درمان هپاتیت C، رفع خستگی، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و مقابله با علائم یائسگی کمک کرد.

آشواگاندا خواص زیادی برای انسان دارد. یکی از مواردی که برای افزایش قد کودکان در طب سنتی از آن استفاده می‌شود، جینسینگ هندی است. قد بلند یکی از ویژگی‌هایی است که مادران دوست دارند، فرزندان‌شان داشته باشند. هر چند که عوامل زیادی در بلند شدن قد کودکان تاثیر دارد، اما برخی رسیدگی‌ها نیز باعث بلندتر شدن قد می‌شود.

برای آنکه کودکان رشد قدی مناسبی داشته باشند و قد بلند شوند، لازم است که از کودکی به تغذیه آن‌ها رسیدگی شود. کودکان قد بلند، معمولا اعتماد به نفس بیشتری نسبت به بقیه کودکان دارند. همین موضوع باعث می‌شود که کودکان قد بلند در آینده بتوانند بهتر از همه خود را در جامعه نشان دهند و روحیه بهتری داشته باشند.

افزایش قد کودکان با نوع تغذیه آن‌ها بی‌ارتباط نیست. پس بهتر است، که انسان برای افزایش قد خود از همان کودکی به تغذیه خود رسیدگی کند. افزایش قد کودکان در طب سنتی علاوه بر اینکه با بهبود تغذیه امکان‌پذیر است، با استفاده از مکمل‌های خاص تهیه شده از آشواگاندا نیز ممکن می‌شود.

از آنجا که بیشتر افراد کوتاه‌ قد در بزرگسالی، از قد خود ناراضی هستند و آرزو می‌کردند، کاش در کودکی کسی به بلند شدن قد آن‌ها توجه می‌کرد، بنابراین اگر کودکی داریم، بهتر است از همین امروز به فکر افزایش قد او باشیم.

کاملا واضح است، که بلند قد بودن به دلایل زیادی می‌تواند باعث مطلوبیت بشود. حتی اگر دلیل خاصی برای افزایش قد کودک‌تان نداشته باشید،‌ باز هم بلندقد بودن او مزایای و تاثیرات زیادی در آینده او خواهد گذاشت.

قد بلند شدن کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. همچنین در دخترانی که قد بلند دارد، دیگر نیازی به استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و دچار شدن به آسیب‌های ناشی از آن نیست.

اگر به قد بلند شدن کودکان اهمیت دهیم، آن‌ها دیگر در آینده نیازی به استفاده از نردبان و چهارپایه برای برداشتن وسایل از کمدها و کابینت‌های بالایی ندارند. پس از هر طرف که به موضوع قد بلند شدن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که توجه به افزایش قد کودکان در طب سنتی با آشواگاندا، یک موضوع کاربردی و مهم است.

بیشتر بخوانید:  با خواص جینسینگ اصل آمریکایی آشنا شوید

در ادامه، به بررسی دلایلی تاریخی در مورد اهمیت بلند قد بودن می‌پردازیم و چند مواد غذایی برای افزایش قد کودکان را معرفی می‌کنیم. در طب سنتی و طبیعی، استفاده از مواد ارگانیک و گیاهی برای افزایش قد بسیار اهمیت دارد و تاثیرگذار است. پس اگر می‌خواهید آموزه‌های مربوطه به افزایش قد کودکان در طب سنتی را به کار ببرید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید:

چرا در تاریخ، قد بلندها شایسته‌تر بودند؟

اهمیت رشد قد کودکان در تاریخ

قدگرایی نوعی تمایز براساس قد انسان است. معمولا به خاطر قد بلند یا کوتاه القاب مختلفی به افراد داده می شود. افراد کوتاه قد معمولاً در فرصت‌های شغلی از مزایای کمتری برخوردار می‌شوند. برای اکثر خانم‌ها، قد بلند بودن مردان بسیار جذاب است. همچنین یکی از علل مهم و تاریخی برای توجه به قد بلند بودن، ماجرای قتل عام رواندا به حساب می‌آید. در این اتفاق تاریخی تقریبا یک میلیون انسان به خاطر قد کوتاه‌شان کشته شدند.

باورهای تاریخی بر این بوده است، که یکی از دلایلی که باعث شد قدرت سیاسی در بلژیک به نژاد توتیس‌ها که تعداد بسیار کمی داشتند و اقلیت بودند، داده شود، آن بود که قد بلندی داشتند. در تاریخ نیز اثبات شده است، که مردم، افراد قد بلند را برتر و شایسته‌تر می‌دانستند و به نظر آن‌ها افراد قدبلند بهتر می‌توانستند بر کشورها حکومت کنند.

معمولا، افراد کوتاه قدی که به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کردند، شانس کمتری برای پیروزی داشتند. براساس آمار، از ۵۴ انتخابات ریاست جمهوری امریکا فقط ۱۳ کاندیدای پیروز، نسبت به بقیه کاندیداها کوتاه‌تر بوده‌اند.

معمولا در همه دنیا، کوتاه بودن قد نشان‌دهنده فقر دانش و تغذیه‌ است. افراد زیادی که از اختلالات ژنتیکی و ریزگی و کوچکی اندام رنج می‌برند، دارای فقدان مواد مغذی لازم و هورمون‌های رشد نیافته هستند و دلیل اصلی کوتاهی قدشان همین است.

افراد مبتلا به چنین اختلالی، اغلب از وضعیت خود احساس خجالت و تحقیر می‌کنند. این اختلال فیزیکی منجر می‌شود که عزت نفس آن‌ها زیر سوال برود و از لحاظ روحی دچار مشکل شوند. حتی گاهی اوقات مردم افراد کوتاه قد را مسخره می‌کنند.

پس برای آنکه کودکان شما در آینده از اینگونه مشکلات رنج نبرند، بهتر است به فکر افزایش قد آن‌ها باشید. در ادامه مواد خوراکی و راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم،‌ که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به طور سالم باعث افزایش یافتن قد کودکان خود شوید.

تهیه معجونی با استفاده از جینسینگ هندی برای قد بلند شدن کودکان

معجون جینسینگ برای رشد قد

ریشه جنسینگ هندی یا آشواگاندا برای افزایش قد کودکان بسیار مفید است. اگر می‌خواهید از این گیاه برای افزایش قد کودکان خود بهره بگیرید، بهتر است معجون زیر را برای آن‌ها تهیه کنید. افزایش قد کودکان در طب سنتی با استفاده از این معجون آشواگاندا امکان‌پذیر است.

طرز تهیه معجون آشواگاندا برای افزایش قد کودکان

مواد لازم:

آشواگاندا یا ریشه جینسینگ هندی، شیر، شکر

طرز تهیه:

از ریشه جنسینگ هندی تازه و تمیز شده، به مقدار لازم بردارید. آن‌ها را آسیاب و پودر کنید. البته می‌توانید از پودر آشواگاندای ارگانیک باماسالمین نیز استفاده کنید. سپس آن را الک و مقداری پودر شکر به آن اضافه کنید. مواد تهیه شده را به خوبی با هم مخلوط کنید و آن‌ها را در ظرفی شیشه‌ای نگه دارید.

برای استفاده روزانه، دو قاشق مرباخوری (۶گرم) از این پودر را در ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر (یک لیوان) حل کنید و هر شب قبل از خواب به کودکان بدهید. اگر کودکان، ۴۵ روز به طور مداوم از این معجون استفاده کنند، شاهد نتیجه‌ای چشمگیر خواهید بود. البته پس از اتمام دوره ۴۵ روزه، باز هم می‌توان مصرف این معجون را ادامه داد.

بیشتر بخوانید:  آشواگاندا درمان گیاهی یائسگی

نکته:

جینسینگ دارای انواع و اقسام مختلفی است از جمله جینسینگ قرمز کره ایی و جینسینگ سفید و … فراموش نکنید تنها نوع هندی آن برای رشد کودکان کاربرد دارد و سایر انواع جینسینگ نه تنها کمکی به رشد کودک شما نمیکند، بلکه موجب بلوغ زودرس و در نهایت از دست رفتن فرصت رشد برای بدن فرزند شما خواهد شد.

فراموش نکنید که براساس طب سنتی، طبع کودکان با یکدیگر متفاوت است و برای دادن این معجون به آن‌ها، پیش از هر چیز با متخصصان طب سنتی کودکان مشورت کنید.

کاربرد ریواس در افزایش قد کودکان

افزایش رشد قد کودکان

ریواس گیاهی خودرو است و از زیرساقه‌هایی ضخیم و کوتاه به وجود می‌آید. در آمریکا گیاه ریواس را یک نوع میوه می‌دانند که هم به عنوان غذای اصلی، هم به عنوان دسر از آن استفاده می‌شود.

گیاه ریواس نه تنها باعث ترشح هورمون‌های رشد در بدن کودکان می‌شود، بلکه به افزایش قد آن‌ها نیز کمک می‌کند. این گیاه همچنین تاثیر به سزایی در افزایش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی از جمله دیابت دارد.

افزایش قد کودکان با استفاده از خواص کلم ها

بروکلی گیاهی خوراکی و از خانواده کلم ها است. عناصر موجود در کلم بروکلی را ویتامین C، انواع مختلف فیبرها، مواد ضد سرطان و آهن تشکیل می‌دهد. بروکلی را می‌توان بدون تردید در ردیف مواد غذایی سالمی قرار داد که نقش مهمی در تنظیم عمکلرد بدن داشته و باعث تحریک هورمون‌های رشد و در نتیجه افزایش قد می‌شود.

کلم بروکسل نیز از خانواده کلم‌ ها است. این نوع کلم علاوه بر داشتن ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، آهن و فیبر، حاوی مواد ضد سرطان نیز می ‌باشد. همه این مواد در کنار هم باعث افزایش ترشح هورمون‌های رشد و فعال کردن این هورمون‌ها می‌شود و در نتیجه به افزایش قد کودکان در سن رشد کمک می‌کند.

بهره‌گیری از منابع روی برای افزایش قد کودکان

به طور کلی مقدار روی موجود در بدن  ۲/۵ -۱/۵  گرم است و بخش قابل توجهی از این مقدار در بافت عضلانی، استخوان ها و کبد تجمع یافته است. مقداری از روی نیز در مو، ناخن و پوست وجود دارد.

درکشور ما کمبود روی در افراد به خصوص کودکان بسیار شایع است. دیده شده کودکانی که قد کوتاهی داشته‌اند، معمولا از تغذیه‌ای استفاده می‌کردند که دارای فقر روی بوده است. استفاده از مکمل روی تاثیر زیادی در رشد بهتر و در نتیجه بلندتر شدن قد کودکان دارد.

استفاده از خواص شیر و ماست برای قد بلند شدن کودکان

نوجوانی دوره مهمی در ساخت اسکلت بدن است. بنابراین کودکان باید از نظر تغذیه‌ای برای این دوره از زندگی خود آماده شوند. در این دوره بدن باید کلسیم بیشتری جذب کند. به همین منظور، بهتر است کودکان و نوجوانان روزانه ۵ نوبت از مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات استفاده کنند. این لبنیات می‌تواند به شکل ماست، شیر یا پنیر مصرف شود.

با مصرف همین مواد غذایی ساده و پر خاصیت، علاوه بر اینکه قد کودکان و نوجوانان بلند می شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که آن‌ها در بزرگسالی دچار پوکی استخوان زودرس نخواهند شد. بدون شک مصرف شیر برای کودکان کم سن ضروری است. اما نباید بعد از سنین کودکی از مصرف آن غافل شد.

توجه داشته باشید که تا سن نوجوانی مصرف شیر برای رشد لازم و ضروری است. محصولات لبنی، مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، آهن و پروتئین‌ها توسط شیر به بدن منتقل می‌شوند. این مواد از تاثیر فراوانی بر رشد کودکان و نوجوانان می‌گذارند.

بنابراین توصیه می‌کنیم، که روزانه چندین نوبت از محصولات لبنی شامل ماست، شیر، پنیر و دوغ به فرزندان خود بدهید. به عقیده متخصصان، نوجوانان باید روزانه یک لیتر شیر مصرف کنند تا قد بلندی داشته باشند. والدین نیز باید با دقت زیادی بر تغذیه کودکان در حال رشد داشته باشند و آن‌ها را در این مسیر هدایت کنند.

بیشتر بخوانید:  معرفی خواص جینسینگ

نقش ویتامین D در افزایش قد کودکان

شاید دریافت کلسیم و سایر املاح در کودک شما بالا باشد، اما باید به خاطر داشته باشید که دریافت مقادیر کافی از ویتامین D اهمیت بسیار زیادی در فرآیند جذب و مورد استفاده قرار گرفتن کلسیم و چرخه کلسیم و فسفر دارد.

بنابراین بهتر است، کودکان خود را در معرض آفتاب قرار دهید. برای تولید ویتامین D در بدن کودک شما، آفتاب گرفتن تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند نیاز روزانه به ویتامین D را برطرف کند.

اما با همه این‌ها، باز هم ممکن است بدن کودکان برای جذب این ویتامین نیاز به دریافت مکمل داشته باشد. زرده تخم مرغ ، جگر و گوشت منابع غذایی مناسبی، سرشار از ویتامین D هستند و می‌توانند در برنامه غذایی کودکان جای گیرند.

علاوه بر ویتامین D و کلسیم دریافت مناسب روی، آهن، منیزیم ، منگنز و آهن نیز در رشد مناسب استخوان‌ها و افزایش قد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دریافت کافی این مواد مغذی، لازم است کودکان به میزان کافی از گوشت، مواد پروتئینی و سبزیجات مناسب تغذیه کنند.

تاثیر خواب کافی در رشد قد کودکان

معمولا اگر کودکان دچار کم خونی باشند، هم وزن گیری خوبی ندارند و هم قدشان کوتاه می‌ماند. غیر از تغذیه، آنچه بر رشد قدی کودکان تاثیر می‌گذارد، یک خواب آرام شبانه است.

خیلی از بچه‌ها ممکن است، بعد از ظهرها ۲ ساعت بخوابند، اما شب‌ها دیر بخوابند و صبح‌ها زود بلند شوند. این نوع خوابیدن بر افزایش رشد قدی تاثیرگذار نیست. خوابیدن در شب باید طوری باشد که هورمون ملاتونین یا هورمون خواب ترشح شود. ملاتونین در زمان خواب و زمان فعالیت روزانه ترشح می‌شود.

بسیار مهم است که کودکان خوابی آرام در طی شب داشته باشند و به اندازه کافی فعالیت کنند. حتی‌الامکان ۱ ساعت قبل از خواب، کودکان نباید قندهای ساده‌ای مثل شکر، شکلات، آب نبات، تافی و سایر موارد مشابه مصرف کنند، زیرا قندهای ساده در ترشح هورمون رشد اختلال ایجاد می‌کنند. زمانی که هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نشود، رشد قدی تا حدی دچار اختلال می‌شود.  بهترین خوراکی قبل خواب شیر است، چون کلسیم در تایم خواب شبانه جذب می‌شود.

تخم‌مرغ و معجزه آن در افزایش قد کودکان

به گفته پزشکان، استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و به این ترتیب می‌تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را برطرف کند. عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد.

کمبود این عنصر می‌تواند باعث بروز مشکل در رشد قدی انسان شود. متخصصان تغذیه معتقدند، که مشکلات قد کوتاهی ناشی از کمبود روی در کودکان یکی از نگرانی‌های مسئولان بهداشتی در جوامع به حساب می‌آید. بنابراین براساس سفارش سازمان بهداشت جهانی، تخم مرغ که غنی از ماده معدنی روی است، باید در برنامه غذایی مهد کودک ها و مدارس گنجانده شود.

بد نیست بدانید که تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ، در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده با پختن از بین نمی‌رود و ساختار آن حفظ می‌شود.

نکات مهم در دوران بارداری برای داشتن فرزندانی قد بلند

تحقیقات نشان داده است، که برای خانم‌های باردار و افزایش قد جنین آن‌ها، بهترین خوراکی‌ها، جوانه، جوانه نخود و لوبیا است. این جوانه‌ها دارای حداقل نمایه گلایسمی و حاوی مقادیر فراوانی از ماده‌ای به نام سلنوسیستئین هستند. این مواد باعث افزایش قد جنین می‌شود.

قد جنین در مادرانی که در طول بارداری از این جوانه‌ها مصرف می‌کنند در مقایسه با مادرانی که جوانه نخورده‌اند، معمولا بلندتر است. به طور کلی، جوانه‌ها دارای سلنیوم هستند و این ماده معدنی باعث افزایش قد کودکان می‌شود.

معمولا در طب سنتی، به مادران توصیه می‌شود که برای بلند قد شدن کودکان، به آن‌ها از انواع جوانه‌ها بدهند. مواد موجود در جوانه‌ها، جذب کاملی دارند و میزان جذب آن‌ها تابع شرایطی مثل حرارت و دما یا pH نیست. برای بهره‌گیری از خواص جوانه‌ها نیازی نیست، که کار خاصی انجام دهیم، همین که آن‌ها را با آبلیمو، ماست یا روغن زیتون بخوریم، جذب مواد مغذی‌شان بیشتر می‌شود.

One thought on “افزایش قد کودکان در طب سنتی با استفاده از جینسینگ هندی

  1. سرور میگوید:

    سلام من ۱۳ سالم هست وقاعدگی در سن ۱۱ سالگی برام رخ داده بنظرتون این دمنوش کمکی به رشد قدم میکنه قد مادرم۱۵۶وپدرم۱۷۱ است قد خودم الا۱۶۲ یا ۱۶۳ هست و میخوام با انجام تمرینات و ….به ۱۷۰ یا۱۷۵ برسم

    • بهزاد میگوید:

      سلام
      اصولا قد انسان تا زمانی رشد میکنه که صفحات رشد استخوانی باز باشند. شما میتونید با مراجعه به پزشک و عکسبرداری رادیولوژی از مچ دست بفهمید که ایا صفحات رشدتون هنوز باز هست یا نه.
      در صورت باز بودن مصرف جنسینگ هندی همراه با ورزش و تغذیه مناسب براحتی میتونه باعث افزایش قد شما بشه.

    • بهزاد میگوید:

      سلام
      خیر، جنسینگهای قرمز و سفید که عمدتا چینی و یا کره ای هستند گزینه مناسبی برای کودکان نبوده و همانطور که در مقاله هم توضیح داده شده می توانند باعث بلوغ زودرس نیز بشوند.

    • بهزاد میگوید:

      سلام
      در صورتیکه صفحات رشد شما باز باشند مصرف جینسینگ هندی میتواند با افزایش ترشح هورمون رشد در بدن شما ، موجبات رشد قدی شما را فراهم کند.
      از نظر پزشکی امکان رشد قد پس از بسته شدن صفحات رشد استخوان وجود ندارد. و هیچ گیاه یا دارو یا ماده غذایی واقعا وجود ندارد که بتواند پس از بسته شدن صفحات رشد، تغییری در قامت انسان ایجاد کند.

  2. شهاب میگوید:

    سلام . جنسینگی که با قارچ مخلوط میشه آیا این تاثیر زیادی در افزایش قد دارد یا نه؟ . چون من جنسینگی دارم قرمز هست با قارچی مخلوط شده فقط نمی دونم اون قارچ چیه ؟ فقط از عطاری پرسیدم این چیه نگفت چیه . فقط گفت برای استخوان خوبه این قارچ . اگر در مورد اطلاعی داشته باشید خواهشا راهنمایی کنید

  3. دلارام میگوید:

    با سلام خدمت شما
    دختر من حدود ١٣سال نیم هست با قد ١۵٨ با عکس برداری مچ دست دکتر فرمودن که فقط بخش مچ از صفحات رشد باز هست وبقیه بسته شده حدود ٢سال هم هست که عادت ماهانه میشود
    این گیاه چقدر میتونه کمک به رشدش بکنه وآیا عوارضی ندارد؟؟؟؟

    • سر دبیر میگوید:

      سلام
      درصورتیکه صفحات رشد شما باز باشند، آشواگاندا با کمک به ترشح هورمون رشد در بدن شما درنهایت به رشد قد شما کمک میکنه، انجام ورزشهای مناسب هم کمک زیادی به شما میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *