از دوران باستان تا به امروز، ریشه گیاه جینسینگ یکی از با‌ ارزش‌ترین گیاهان دارویی جهان به حساب می‌آید. جینسینگ قرمز کره ای در واقع یک گیاه بومی است، که در مناطق کوهستانی شرق آسیا و به ویژه شبه جزیره کُره کشت و به عنوان یک گیاه «آداپتوژن» شناخته می‌شود.

گیاهان آداپتوژن، دسته‌ای از گیاهان منحصر به فرد هستند و به حفظ تعادل، بازگرداندن انرژی و محافظت از بدن کمک می‌کنند. این دسته از گیاهان برای مقابله با استرس و کاهش روند پیری به بدن کمک می کند.

گونه‌های مختلفی از جینسینگ در بازار وجود دارد، که با جینسینگ اصل مشابه هستند و همین موضوع، گاهی باعث ایجاد سردرگمی در مردم می‌شود. امروزه، با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، بهترین نوع جینسینگ، گونه‌ای از آن به نام پاناکس است. پاناکس در واقع جینسینگ قرمز کره‌ای است و در زبان یونانی به معنی درمان همه چیز، تضمین جاودانگی و  پادشاه همه گیاهان می‌باشد.

 از قرن‌های گذشته تاکنون، از جینسینگ به عنوان گیاهی برای تقویت و رشد استقامت انسان‌هایی که بدنی ضعیف و خسته دارند، استفاده می‌شود. در طب سنتی چینی، جینسینگ، به عنوان عنصر «یانگ» شناخته می‌شود، که طبیعتی گرم دارد و به دلیل انرژی و گرمایی که تولید می‌کند، تقویت‌کننده انرژی «چی» در بدن است. از دوران باستان در چین، جینسینگ را به نام «رن شن» یا ریشه مرد می‌شناسند. شاید دلیل این نام به خاطر شکل ظاهری این گیاه دارویی باشد، که بسیار شبیه به یک انسان است.

جینسینگ قرمز کره ای چیست؟

ریشه جینسینگ قرمز

جینسینگ قرمز کره ای گیاهی است که در آسیا رشد می‌کند و گاهی اوقات به عنوان جینسینگ آسیایی، جینسینگ چینی یا جینسینگ پاناکس شناخته می‌شود. جینسینگ قرمز کره ای نباید با جینسینگ سیبری یا جینسینگ آمریکایی اشتباه گرفته شود. جینسینگ سیبری و آمریکایی گیاهان متفاوتی هستند.

جینسینگ قرمز در واقع همان جنسینگ پاناکس با عضلات و بافتی بیشتر است. شرایط ایده‌آل خاک و اقلیم شبه جزیره کره باعث ایجاد خواص منحصر به فرد در جینسینگ کره‌ای شده است. کشاورزان کره‌ای شیوه‌های کشت این گیاه را از نیاکان خود در دوران باستان به ارث برده‌اند و دولت کره جنوبی نیز بر کشت این محصول نظارت دقیقی دارد و تلاش می‌کند که بالاترین کیفیت را برای آن تضمین کند.

پردازش و کاشت و برداشت جینسینگ کره ای بسیار منحصر به فرد است. اغلب جینسینگ‌های پاناکس در بازار، پس از برداشت محصول خشک و در نتیجه به عنوان جینسینگ سفید عرضه می‌شوند. برای ایجاد جینسینگ قرمز کره‌ای، ریشه‌های جینسینگ تازه، قبل از خشک شدن باید در بخار طولانی و گرمی قرار بگیرند. این شیوه برای قابل مصرف کردن جینسینگ قرمز بیش از هزار سال قدمت دارد.

در واقع یکی از دلایل قرمز بودن جینسینگ کره‌ای نیز همین است. گرمای بخاری که با این ریشه گیاهی پرخاصیت برخورد می‌کند، باعث می‌شود که نشاسته داخل ریشه‌ها حالت ژلاتینی بگیرد. به این ترتیب رنگ آن‌ها مایل به قرمز و قهوه‌ای شود و مزه‌ای گرم و شیرین به خود می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:  آشواگاندا درمان گیاهی یائسگی

نخستین دلیل برای انجام این فرآیند، افزایش طول عمر گیاه است. البته محققان دریافتند که بخار روی مواد شیمیایی داخل جینسینگ تأثیر گذاشته و خواص دارویی آن را افزایش می‌دهد. در کتاب «داروهای گیاهی چینی: ماتریا مدیکا» تاکید شده است، که جینسینگ قرمز کره‌ای، قوی‌تر از نوع چینی آن است.

استفاده از ریشه جینسینگ قرمز معمولا باعث افزایش هوشیاری می‌شود. از سوی دیگر، مصرف این گیاه می‌تواند به طور بالقوه در رفع اختلالات نعوظ موثر باشد و به جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش شدت علائم بیماری‌های قلبی کمک کند.

اگر قصد ما برای استفاده از ریشه جینسینگ کره ای، درمان طبیعی مشکلات نعوظ باشد، باید به عنوان مکمل گیاهی از آن استفاده کنیم. معمولا گیاهانی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حداقل ۵ ساله باشند. البته در هنگام استفاده از جینسینگ، به هر نحوی، باید توجه داشته باشید، که این گیاه دارویی می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد.

چرا ریشه جینسینگ قرمز، بهترین نوع است؟

جینسینگ کره ای

همان‌طور که اشاره کردیم، برای پردازش و تولید ریشه‌های جینسینگ قرمز کره‌ای، پس از برداشت، آن‌ها را خشک می‌کنند و برای خشک کردن در مقابل بخار طولانی و گرمی قرار می‌دهند. گرمای بخار باعث می‌شود که نشاسته داخل ریشه‌های جینسینگ حالتی ژلاتینی به خود بگیرد و به این ترتیب رنگ‌شان مایل به قرمز و قهوه‌ای شود.

بخار همچنین باعث می‌شود، که ریشه‌های جینسینگ کره‌ای، مزه‌ای گرم و شیرین داشته باشند و پرخاصیت‌تر بشوند. جینسینگ قرمز ارگانیک، به دلیل برداشت‌های بی‌رویه، به سختی در طبیعت یافت می‌شود. هر از گاهی جینسینگ‌های کره‌ای ارگانیکی با عمر بیش از ۱۰۰ سال یافت می‌شود، که قیمتی معادل ۲۰ هزار دلار تنها برای ۳۰ گرم دارد.

ریشه جینسینگ کره ای قرمز، در حال حاضر به صورت گسترده‌ای به صورت پرورشی کشت می‌شود. ریشه‌های این گیاه دارویی را معمولا در پاییز سال پنجم برداشت می‌کنند. به گفته محققان، هر چه ریشه جینسینگ قرمز کهنسال‌تر باشد، خواص دارویی و درمانی آن بیشتر می‌شود.

به همین دلیل، اعتقاد بر این است، که ریشه جینسینگ قرمز، از سایر انواع جینسینگ‌ها مفیدتر و برای بهبود وضعیت سلامت انسان موثرتر است. از آنجایی که دولت کشور کره، هزینه زیادی را صرف کشت و برداشت با کیفیت جینسینگ قرمز می‌کند و توجه زیادی به این موضوع دارد، بنابراین در تمام دنیا، کیفیت جینسینگ های کره ای قرمز، از سایر انواع آن‌ها بسیار با کیفیت‌تر است.

 خواص و فواید جینسینگ کره ای قرمز برای سلامت انسان چیست؟

ریشه جینسینگ کره ای

جینسینگ قرمز، خواص و فواید فراوانی برای سلامتی، زیبایی و انرژی در انسان دارد. هر چند در مواردی نادر،‌ برخی افراد با مصرف ریشه این گیاه دچار آلرژی شده‌اند، با این وجود، تحقیقات ثابت کرده است، که خواص موجود در ریشه قرمز رنگ جینسینگ کره‌ای بسیار ملموس و غیرقابل انکار است. در ادامه به خواص کلی و اصلی این جینسینگ بر روی سلامت انسان‌ها اشاره می‌کنیم.

کاربرد ریشه جینسینگ قرمز برای درمان اختلالات نعوظ

جینسینگ قرمز باعث افزایش فعالیت جنسی و درمان اختلالات نعوظ در مردان می‌شود. ریشه این گیاه یکی از داروهای سنتی در شرق آسیا، برای افزایش میل جنسی مردان به حساب می‌آید. مصرف گیاه جینسینگ قرمز باعث تحرک بیشتر اسپرم‌ها در مردان می‌شود و همین موضوع به بالاتر رفتن شانس باروری کمک می‌کند.

اختلال نعوظ در مردان، باعث بروز مشکلات زناشویی و کاهش میل جنسی در آقایان می‌شود و استفاده از مکمل ریشه جینسینگ قرمز تاثیر قابل توجهی در بهبود این مشکل دارد. این گیاه دارویی به عنوان یک درمان طبیعی برای افزایش غرایز جنسی شناخته شده است و با افزایش سطوح تستسترون، باعث افزایش جریان خون در عروق اندام‌های تناسلی و در نتیجه افزایش میل جنسی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، که این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای درمان اختلالات مردانه در مراقبت‌های جنسی در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:  مهم ترین خواص جینسینگ برای زنان و مردان

تاثیر جینسینگ کره ای برای سلامت پوست

جینسینگ قرمز برای درمان و بهبود لکه‌های پوستی و چین و چروک‌های ایجاد شده بر روی پوست، بسیار موثر است. ریشه این گیاه به عنوان درمان طبیعی برای چین و چروک پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این استفاده موضعی از چای جینسینگ، لکه های پوستی را از بین می برد و پوست را سالم‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

جینسینگ کره ای قرمز برای درمان مشکلات پوستی، مانند آکنه و جوش صورت بسیار مفید و موثر می‌باشد. جینسینگ قرمز به سرعت جذب پوست می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد، بنابراین مصرف منظم این نوع جینسینگ علاوه بر از بین بردن آکنه و جوش، پوست صورت را روشن‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

از جینسینگ قرمز می‌توان برای تهیه انواع مختلف ماسک‌ها و لایه‌بردارهای طبیعی پوست استفاده کرد. یکی از انواع ترکیب‌های جینسینگ قرمز که به شفافیت و سلامت پوست صورت کمک می‌کند، ترکیب روغن جینسنگ کره ای با عسل و آب است.

برای استفاده از این ترکیب،‌ باید مقداری از روغن جینسینگ قرمز را با مقدار مناسبی از عسل و آب مخلوط کرده و برای دو بار در هفته، از این مخلوط بر روی پوست صورت خود بمالید. پس از اینکه، این ترکیب بر روی پوست شما خشک شد، می‌توانید صورت خود را با آب خنک بشویید و از نرمی و لطافت آن لذت ببرید.

خاصیت جینسینگ قرمز بر رشد و مقاومت مو

جینسینگ قرمز کره ای با تحریک جریان خون و افزایش این جریان در پوست سر، باعث افزایش رشد مو می‌شود. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید، که تمایل به داشتن موهایی بلند و پرپشت دارید، می‌توانید از مکمل‌های جینسینگ قرمز کره‌ای به این منظور استفاده کنید.

ریشه جینسینگ کره ای قرمز همچنین با افزایش جریان خون و جذب اکسیژن توسط خون، وضعیت مقاومت مو را بهبود می‌بخشد و از ریزش مو و کچلی پیشگیری می‌کند.

تاثیر ریشه جینسینگ کره ای بر کاهش فشار و کلسترول خون

جینسینگ قرمز به کاهش کلسترول بالای خون کمک می کند. این گیاه دارای خواصی طبیعی است، که می‌تواند برای انسان آرام‌بخش باشد، بنابراین به درمان بیماری فشار خون نیز کمک می‌کند و تضمینی برای سلامت قلب به حساب می‌آید.

جینسینگ کره‌ای تجمع پلاکت‌های خون را مهار می‌کند و به این ترتیب باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. همچنین با داشتن مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند.

اثرگذاری جینسینگ کره‌ای بر تقویت حافظه

جینسینگ قرمز برای تقویت حافظه و بهبود توانایی‌های شناختی بدن انسان مفید است. ریشه این گیاه همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است، که از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می‌کند. به دلیل این خاصیت، مصرف جینسینگ قرمز به سالمندان و کهنسالان بسیار پیشنهاد شده است.

کاربرد جینسینگ قرمز برای افزایش انرژی ورزشکاران

تحقیقات نشان می‌دهد، که جینسینگ کره‌ای می تواند به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش ظرفیت جسمی و روانی در ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار بگیرد. جینسینگ قرمز می‌تواند انرژی شما را در طول تمرینات افزایش داده و باعث افزایش عضله‌سازی در بدن ورزشکاران شود. ورزشکاران برای استفاده از این گیاه، می‌توانند نوشیدنی‌های خود را با پودر جینسینگ قرمز ترکیب و میل کنند.

بیشتر بخوانید:  با خواص جینسینگ اصل آمریکایی آشنا شوید

کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی با مصرف جینسینگ کره‌ای

جینسینگ کره ای، مکملی نیرو بخش است که در حفظ سلامت بدن و هماهنگی فعالیت‌های حیاتی آن، نقش به سزایی دارد. شواهد به دست آمده حاکی از آن است، که این گیاه برای از بین بردن آثار ناشی از خستگی و ضعف قوای ذهنی و جسمی بسیار تاثیرگذار است. این عصاره می‌تواند، سلامت عمومی بدن را بهبود بخشد و باعث کاهش سطح استرس در انسان شود. جینسینگ قرمز برای افراد سالخورده، مکملی نیروبخش به حساب می‌آید و اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

کدام تحقیقات علمی درباره خواص این جینسینگ انجام شده است؟

تحقیقات درباره جینسینگ قرمز

تحقیقات و مطالعات علمی بسیاری برای اثبات خواص جینسینگ قرمز کره ای بر روی سلامتی انجام شده است. در یکی از مطالعات معتبر انجام شده به نام vivo نشان داده شده است، که جینسینگ قرمز خاصیت محافظت کنندگی از کبد دارد.

در حقیقت، در این تحقیق اثبات شده است، که جینسینگ می‌تواند از کبد در مقابل بیماری‌های کبدی ناشی از ۴ CCL، کلروفورم، گالاکتوز آمین و الکل (اتانول) محافظت کند. همچنین این گیاه باعث کاهش تورم سلولی، جمع شدن اخلاط رنگدانه‌های صفرا و آنزیم‌های کبدی، سطح آمینو ترانسفرز، پیگیری از افزایش سطح آمینوترانسفراز به دلیل مصرف دگزامتازون (یک دارویی شیمیایی کورتیکو استروئیدی به عنوان داروی ضد التهاب) می‌شود.

در این مطالعه، مشخص شده است، که جینسینگ کره ای می‌تواند از تورم و اختلال میتوکندری به دلیل مصرف الکل محافظت و پیشگیری کند. همچنین مانع از حالت فاسد شدن هسته سلول (پیکنوزس) و رسوب چربی می‌شود و از این موضوع جلوگیری می‌کند. جینسینگ کره ای می‌تواند، از کم کاری سنت رفستمولیبیا و تحریک سنتر تری گلیسرید جلوگیری کند.

اغلب تحقیقات و مقالات منتشر شده در راستای مطالعات علمی بر خواص مربوط به تقویت سیستم ایمنی، خاصیت محافظت کنندگی مقابل تشعشعات و پرتوهای مضر و خاصیت ضد توموری این گیاه تاکید کرده‌اند. همچنین اثبات کرده‌اند، که جینسینگ قرمز باعث افزایش واکنش پادتن، افزایش عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی معروف به NK، تولید اینترفرون و تقویت عمومی و افزایش قدرت سیستم ایمنی در بدن می‌شود.

بسیاری از مطالعات صورت گرفته بر روی خواص جینسینگ، در کشور چین، به عملکرد ریشه این گیاه در مواجهه با سرطان صورت گرفته است و در نهایت، منجر به اثبات خاصیت قدرتمند و ضد توموری این گیاه شده است. در نهایت، با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته برای مقایسه تاثیرات جینسینگ‌ها، مشخص شده است، که خاصیت و تاثیرگذاری جینسینگ قرمز کره‌ای از سایر انواع جینسینگ‌ها بیشتر است.

طریقه مصرف جینسینگ قرمز چگونه است؟

مصرف جینسینگ قرمز کره ای

جینسینگ قرمز کره ای را می‌توان به صورت مایع، پودر یا کپسول مصرف کرد. حتی می‌توان ریشه خشک شده این گیاه دارویی را در آب جوش یا چای دم و به صورت دمنوش مصرف کرد.

هنگام خرید مکمل‌های جینسینگ، از نوع جینسینگی که در مکمل استفاده شده است،‌ مطمئن شوید. این موضوع، بدان دلیل است، که در حال حاضر، از هر دو جینسینگ سفید و قرمز در بازار موجود است.

با این حال، اگر تصمیم دارید از مکمل جینسینگ برای درمان‌های به خصوصی مانند رفع اختلالات نعوظ استفاده کنید، بهتر است بدانید، که تحقیقات اثر جینسینگ در درمان طبیعی اختلال نعوظ، فقط بر روی جینسینگ قرمز صورت گرفته است.

درباره مقادیر مناسب برای مصرف جینسینگ قرمز توسط هر فرد نیز، حتما باید با پزشک طب سنتی یا پزشک متخصص خانوادگی خود صحبت کنید و هرگز پیش از مشورت با پزشک از مکمل‌های جینسینگ استفاده نکنید. جینسینگ قرمز، ممکن است برای برخی افراد که داروهای خاصی مصرف می‌کنند یا مشکلات سلامتی به خصوصی دارند، مناسب نباشد و به جای درمان‌شان، آن‌ها را دچار آلرژی یا مشکلات بیشتری کند. بنابراین پیش از هر گونه برنامه‌ریزی برای مصرف جینسینگ قرمز، با پزشک خود مشورت کنید.

برای خرید انواع مکمل‌های جینسینگ قرمز کره ای اصل به صورت پودر، کپسول یا ریشه، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی باماسالمین مراجعه کنید.

One thought on “جینسینگ قرمز کره ای چیست و چه خواصی دارد؟

    • سر دبیر میگوید:

      بله ، سطح هورمونهای بدن یک فرد جوان (خصوصا هورمونهای جنسی ) مسلما متفاوت از یک فرد سالخورده هست، افزایش سطح این دسته از هورمونها به کمک گیاهانی مثل جنسینگ و بصورت طبیعی اتفاق میافته و کمک میکنه تا افراد انرژی و شادابی بیشتری داشته باشند و در اصطلاح به جوان ماندن شما کمک میکنه.
      همچنین در دراز مدت سطح مناسب هورمون در کیفیت و جوان ماندن پوست ، مو ، عضلات و استخوانهای افراد بسیار بسیار موثر است و در نتیجه فرد هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ وضعیت روحی جوانتر و شادابتر خواهد بود.

  1. قادر مهدوی اصیل میگوید:

    عالی بود.س و با احترام بابت همه چیز!من دارای بیماری افسردگی یا بهتر بگم اختلال اعصاب که گاهی به سراغم میاد و دست چپ و قلب را بیحس و تپش زیاد قلب مواجه که قرص کلوناز پاک یک میلی و یک نخود مخدر تریاک سه بار در روز میخورم.ایا جینسینگ جهت ترک مفید است.ضمنا مشتقات دیگر دارید.

    • سر دبیر میگوید:

      سلامت باشید، بهتره با پشتیبانی واتساپ سایت یا شماره مشاوران صحبت کنید.
      و اطلاعات بیشتری از مشکلتون بهشون ارائه کنید تا بهتر بتونن بهتون کمک کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *