گیاه جینسینگ هندی یکی از غنی ترین گیاهان دارویی در طبیعت به حساب می آید. به طوری که در هند از آن با عنوان “الهه ی نیرو بخش در اسب نر” یاد می کنند. این گیاه با ترکیبات خاص خود از دیرباز برای تقویت سیستم ایمنی بدن قبل، هنگام و بعد از بیماری ها استفاده می شد و به همین دلیل توانسته قدمتی چند صد ساله برای خود دست و پا کند. جنسینگ هندی به درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج و یا صعب العلاج کمک شایانی کرده است و می توان آن را روزنه ی امید بیماران نا امید دانست. اغلب این بیماری هادر نزدما بسیار هولناک و وهم آور هستند. اما با مطالعه ی این مطلب در می یابید که این بیماری ها آن قدر ها هم که فکر می کنید غیر قابل مهار نیستند. در ادامه ی این مطلب به بیماری هایی که با گیاه جنسینگ هندی قابل درمان هستند و نحوه ی درمان آن ها با این گیاه اشاره خواهیم کرد.

 

درمان اختلال تیروئید به وسیله ی جینسینگ هندی

تیروئید یکی از غدد حیاتی بدن است. این غده که وزنی به اندازه ی پانزده تا بیست گرم دارد جز بزرگترین غدد بدن به حساب می آید. غده تیروئید با اکثر ارگان های حیاتی بدن در ارتباط است و اختلال در آن باعث بر هم خوردن نظم عملکردی بدن می شود. برخلاف باور عمومی این غده ی پروانه ای شکل آن برامدگی جلوی گردن نمی باشد. بلکه درمان گیاهی تیروییددر پشت و در ناحیه ی پایینی این غضروف قرار دارد. اکثر بیماری های تیروئیدی به دلیل کم کار و یا پر کار بودن این غده به وجود می آیند. جالب است بدانید که غده ی تیروئید بر رشد مغزی، ذهنی، عقلانی و قد و وزن تاثیر مستقیم می گذارد و اختلال در هر یک از این موارد می تواند عامل تیروئیدی داشته باشد. اما گیاه جنسینگ هندی با ترکیب شیمیایی خاص خود می تواند عملکرد این غده را تنظیم کند و مانع بروز بسیاری از اختلالات در بدن شود.

بیشتر بخوانید:  آیا استفاده از جینسینگ برای کودکان مناسب است؟

گیاه جنسینگ پس از ورود به چرخه ی خونی شما با توجه به عملکرد تیروئیدتان آن را تنظیم خواهد کرد. فرقی ندارد شما از تیروئید کم کار مانند تیروئید هاشیموتو و یا تیروئید پر کار مانند تیروئید گریوز رنج می برید. جنسینگ هندی برای تیروئید، مانند آبلیمو برای فشار خون است. اگر تیروئید شما کم کار باشد آن را پرکارتر کرده و اگر پرکار باشد عملکرد آن را تنظیم و کم کارتر می کند.

بر اساس آزمایشاتی که بر روی موش ها صورت گرفت؛ به آن ها گیاه جنسینگ هندی خورانده شد و سپس سطح T3 و T4 آن ها در مقابل عملکرد پراکسیداسیون لیپیدی جینسینگ که در واقع اثر محافظتی آنتی اکسیدانی این گیاه به حساب می آید مورد مطالعه قرار گرفت. در نتایج این آزمایش افزایش سطح T4 کاملاً مشهود بود و این نتیجه بدست آمد که گیاه جینسینگ هندی می تواند تیروئید کم کار را پر کارتر کند. گفتنی است که در آزمایشات بعدی نیز نتایج، مهار رادیکال های آزاد را نشان دادند که به معنای تنظیم عملکرد غده ی تیروئید بود.

از این آزمایش و آزمایشات بعدی که در رابطه با تاثیر گیاه جنسینگ هندی بر اختلال تیروئید انجام گرفت؛ این نتیجه حاصل شد که این گیاه می تواند عملکرد غده ی تیروئید را تا حد زیادی تنظیم نماید. البته بهتر است این گیاه را قبل از ابتلا به این اختلالات مصرف کنید تا غده ی تیروئید شما همیشه منظم کار کند.

پیشگیری و درمان سرطان به وسیله ی جنسینگ هندی

بیماری سرطان در واقع به سلول های معیوبی اطلاق می شود که در یک ناحیه به کرات تکثیر شده و عملکرد آن ناحیه را مختل می کند. اگر سرطان در همان روزهای ابتدایی تحت درمان قرار نگیرد؛ رشد کرده و خود را به دیگر ارگان های بدن می رساند. در این زمان است که به خود می آیید و می بینید که سرطان، بدنتان را در بر گرفته است. در نتیجه بهترین روش، جلوگیری از ابتلا به این بیماری صعب العلاج است. البته بیمارانی که از این بیماری رنج می برند هیچ گاه نباید نا امید شوند زیرا با معرفی جنسینگ هندی به آنان این مژده را می دهیم که بیماری شما قابل درمان است.

بیشتر بخوانید:  افزایش سلامت بدن با داروی گیاهی آشواگاندا

همانطور که در مقالات مختلف بارها اشاره کردیم، جینسینگ هندی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. به همین دلیل قادر است تا جلوی تکثیر و پیشرفت سلول های سرطانی را بگیرد. از طرفی با تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش استقامت آن باعث می شود که تعداد گلبول های سفید در خون افزایش یابد؛ تا از تضعیف بدن توسط بیماری جلوگیری شود. علاوه بر این ها گیاه جینسینگ هندی با تقویت رگ های اطراف سلول های سرطانی مانع از غذا رسانی رگ ها به این سلول ها می شود و همین امر باعث کندی تکثیر سلول های سرطلانی می شود.

بسیاری از پزشکان معتقدند که گیاه جینسینگ مکمل بسیاری خوبی برای عمل شیمی درمانی محسوب می شود. سرکوب سیستم دفاعی بدن یکی از عوارض شیمی درمانی است که باعث می شود بدن در برابر بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی آسیب پذیر شود. گیاه جنسینگ هندی با تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از سرکوب آن می تواند بدن شما را در هنگام شیمی درمانی قوی نگه دارد. متخصصان امر این باور را دارند که جنسینگ هندی به تنهایی می تواند سرطان را بهبود ببخشد و حتی در بعضی از بیماران دیده شده که علائم سرطان را کاملا رو به کاهش برده است.

دکتر جاش، محقق طب گیاهی می گوید که استفاده ی نیم گرم از جینسینگ هندی در روز به همراه  چربی‌های باکیفیت، پروتئین‌ها و فیبرهای فراوان می تواند یک رژیم غذایی مناسب در طولانی مدت محسوب شود. البته ناگفته نماند که مصرف قند و کربوهیدارت ها نیز باید کاهش پیدا کند تا این روش جواب ده باشد.

بیشتر بخوانید:  آشواگاندا درمان گیاهی یائسگی

نتیجه گیری

با توجه به هزینه ی بالای درمان در کشور ما و وضعیت نابسمان اقتصادی مردم، وجود چنین روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک و گران، می تواند راه کاری عالی برای جلوگیری از بروز اتفاقات بد در مورد سلامتی شما باشد. شما در نظر بگیرید که یک کیلو گیاه جنسینگ هندی شاید یک صدم و یا یک هزارم هزینه ی درمان سرطان و یا اختلال غده ی تیروئید می باشد. همانطور که می دانید این گیاه به شکل های مختلف قابل مصرف است و می توانید در کمترین زمان آن را آماده و نوش جان کنید. حال انتخاب با شماست. اما این جمله را هیچگاه از یاد نبرید که پیشگیری بهتر از درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *