آشواگاندا داروی گیاهی فوق‌العاده‌ای برای سلامتی به حساب می‌آید. این داروی طبیعی، یک گیاه آداپتوژن فوق‌العاده است، که می‌تواند سلامت بدن شما را کنترل و استرس را از بدن شما دور کند.

 آشواگاندا مزایای فراوانی برای مغز انسان دارد. همچنین سطح قند خون و کورتیزول را کاهش و در نتیجه عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. این داروی گیاهی با علائم ناشی از اضطراب و افسردگی نیز مبارزه می‌کند.

آشواگاندا، خواص بی‌نظیر بسیار زیادی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی ۱۲ مزیت و فایده این داروی گیاهی می‌پردازیم.

داروی گیاهی آشواگاندا

۱- آشواگاندا یک داروی گیاهی باستانی و قدمت‌دار

 آشواگاندا یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی در تاریخ زندگی بشر است. براساس اصول طب هندی، گیاه آشواگاندا بیش از ۳۰۰۰ هزار سال است که برای درمان استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود غلظت خون مورد استفاده قرار گرفته است.

این گیاه دارویی، جینسینگ هندی یا گیلاس زمستانی نیز نامیده می‌شود و درختچه‌ای کوچک با گل‌های زرد است. آشواگاندا به صورت بومی در هند و شمال آفریقا می‌روید و عصاره، پودر، ریشه و برگ آن دارای خواص دارویی برای سلامت انسان است.

آشواگاندا مزایای بهداشتی فراوانی دارد و آنزیم‌هایی تولید می‌کند که از التهاب و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کنند.

۲- توانایی آشواگاندا در کاهش سطح قند خون

توانایی آشواگاندا برای کاهش سطح قند خود در مطالعات علمی زیادی به اثبات رسیده است. مصرف آشواگاندا باعث ترشح انسولین در بدن و افزایش میزان حساسیت به انسولین در سلول‌های عضلانی می‌شود.

مطالعات علمی درباره آشواگاندا نشان داده است که این گیاه دارویی در افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت باعث کاهش موثر میزان قند خون می‌شود.

علاوه بر این‌ها، در تحقیقی که روی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی انجام شد، مشخص شد که مصرف آشواگندا، سطح قند خون ناشتا را به طور متوسط تا ۱۳/۵ میلی گرم کاهش می‌دهد.

همچنین در بررسی‌های انجام شده روی شش فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ مشخص شد که روزانه مصرف آشواگاندا به مدت یک ماه باعث کاهش میزان قند خون ناشتا می‌شود. در نتیجه این گیاه می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی خوراکی ضد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:  مهم ترین خواص جینسینگ برای زنان و مردان

۳- خواص ضد سرطانی آشواگاندا

 مطالعات علمی انجام شده درباره آشواگاندا نشان می‌دهد که این گیاه به طور برنامه‌ریزی شده باعث مرگ سلول‌های سرطانی به وجود آمده و مانع رشد سلول‌های سرطانی جدید می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته با این گیاه بر روی حیوانات نشان می‌دهد که آشواگاندا حتی می‌تواند به درمان انواع مختلف سرطان‌ها از جمله سرطان ریه، کولون، مغز و تخمدان کمک کند.

برای اثبات این موضوع، موش‌هایی را که دچار تومور تخمدان بودند، با آشواگاندا مورد آزمایش قرار دادند. در نهایت رشد تومور در موش‌هایی که همراه با داروهای ضد سرطان خود، آشواگاندا نیز مصرف کرده بودند، ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافت.

این سبک درمان حتی باعث جلوگیری از گسترش سرطان در دیگر اعضای بدن شد. البته هنوز این نتایج بر روی انسان‌ها آزمایش نشده است.

داروی پر خاصیت گیاهی آشواگاندا

۴- کاهش سطح کورتیزول با آشواگاندا

 کورتیزول همان هورمون استرس است که در هنگام خیلی پایین بودن سطح قند خون ترشح می‌شود. سطح کورتیزول در زمان استفاده از آشواگاندا کاهش می‌یابد.

در صورتی که سطح کورتیزول زیاد باشد، میزان قند خون و ذخیره چربی موجود در شکم نیز افزایش می‌یابد. براساس مطالعات، آشواگاندا می‌تواند به کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

همچنین استفاده از این گیاه دارویی برای بزرگسالانی که مبتلا به افسردگی‌های پس از زایمان هستند، بسیار موثر است و باعث کاهش قابل توجه سطح کورتیزول در بدن آن‌ها می شود.

۵- تاثیر آشواگاندا در کاهش استرس و اضطراب

 آشواگاندا گیاه دارویی موثری است که به عنوان کاهش دهنده استرس و اضطراب و گیاهی آرامش بخش شناخته می‌شود. محققان گزارش داده‌اند که به دلیل بروز استرس، سیگنال‌های شیمیایی موجود در سیستم عصبی مسدود و سطح استرس در مغز تنظیم می‌شود.

همچنین با بررسی اثرات آشواگاندا بر روی افراد مختلف مشخص شد که این گیاه دارویی می‌تواند اختلالات روحی ناشی از بروز استرس و اضطراب را به طور موثری کاهش دهد.

در مطالعات ۶۰ روزه صورت گرفته بر روی ۶۴ بیمار مبتلا به استرس مزمن، میزان اضطراب و بی خوابی گروهی که مکمل آشواگاندا مصرف می‌کردند، تا ۶۹ درصد کاهش داشت.

در بررسی‌های علمی ۶ هفته‌ای دیگری مشخص شد، ۸۸ درصد از افرادی که آشواگاندا مصرف می‌کنند، شاهد کاهش میزان استرس و اضطراب در وجود خود بوده‌اند.

۶- بهبود علائم افسردگی با مصرف آشواگاندا

 آشواگاندا علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد و در کاهش علائم ناشی از این بیماری روحی موثر است.در مطالعه‌ای ۶۰ روزه که بر روی ۶۴ فرد سالم دچار استرس صورت گرفت، افرادی که روزانه ۶۰۰ میلی گرم آشواگاندا با غلظت بالا مصرف می‌کردند، تا ۷۹ درصد شاهد کاهش افسردگی‌های شدید در وجود خود بودند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ی کیک آشواگاندا

۷- نقش آشواگاندار در افزایش تستوسترون و قدرت باروری مردان

 مکمل‌های آشواگاندا تاثیرات فراوانی بر قدرت و میزان تستوسترون و سلامت تولید مثل در آقایان دارند. در مطالعه‌ای علمی که روی ۷۵ مرد نابارور صورت گرفت، گروهی که تحت درمان با مکمل‌های آشواگاندا قرار گرفته بودند، شاهد افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌های خود شدند.

استفاده از آشواگاندا باعث افزایش قابل توجهی در میزان تستوسترون در بدن آقایان می‌شود. در تحقیق علمی دیگری که به بررسی درباره تاثیر مصرف آشواگاندا بر سطح استرس پرداخته بود، پس از سه ماه مردانی که از این مکمل دارویی و گیاهی استفاده کرده بودند، شاهد افزایش سطح آنتی اکسیدان و افزایش کیفیت اسپرم‌ها در بدن خود بودند.

آشواگاندا چیست؟

۸- آشواگاندا و افزایش توده و قدرت عضلانی

 تحقیقات نشان می‌دهد که آشواگاندا دارای ترکیباتی است که باعث افزایش توده و قدرت عضلانی بدن می‌شود و نیروی انسان را افزایش می‌دهد.

در مطالعاتی که برای تعیین دوز ایمن و موثر آشواگاندا برای بدن انسان مشخص شده بود، مردان سالمی که روزانه ۱۵۰ تا ۷۵۰ میلی گرم از ریشه گیاه آشواگاندا را مصرف می‌کردند، پس از ۳۰ روز شاهد افزایش قدرت عضلانی خود بودند.

همچنین اندازه و توانایی عضلات در مردانی که آشواگاندا مصرف می‌کردند به میزان قابل توجهی افزایش یافته و نسبت به دوران قبل از مصرف آشواگاندا شاهد افزایش قدرت بدنی بیشتری بودند.

همچنین میزان کاهش چربی بدن در این افراد نسبت به زمان قبل از آغاز مصرف آشواگاندا حدود دو برابر افزایش یافت.

۹- کاهش التهاب با افزایش آشواگاندا

 مطالعات نشان داده است که آشواگاندا به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. داروی گیاهی آشواگاندا فعالیت‌های سلول‌های قاتل طبیعی گلبول‌های سفید را کاهش می‌دهد و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. به این ترتیب باعث افزایش سلامتی انسان می‌شوند.

این گیاه دارویی با کاهش نشانگرهای التهاب مانند پروتئین، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای علمی بر روی گروهی از افراد، معلوم شد که مصرف ۲۵۰ میلی‌گرم از عصاره آشواگاندا در روز، باعث کاهش ۳۶ درصدی التهابات می‌شود.

۱۰- نقش آشواگاندا در کاهش کلسترول و تری گلیسرید

 علاوه بر اثرات ضد التهابی که در آشواگاندا وجود دارد، مصرف این گیاه باعث کاهش میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. این گیاه دارویی همچنین باعث بهبود سلامت قلب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم برای خرید جنسینگ اصل را همین حالا بخوانید

آشواگاندا به طور قابل توجهی چربی خون را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای که روی موش‌های آزمایشگاهی توسط دانشمندان صورت گرفته، معلوم شده است که مصرف این گیاه پر خاصیت باعث کاهش میزان ۴۵ درصدی تری گلیسیریدها و ۵۳ درصدی کلسترول بد خون می‌شود.

همچنین در مطالعه‌ای که روی ۶۰ بزرگسال مبتلا به استرس شدید انجام گرفت، معلوم شد که مصرف عصاره آشواگاندا به اندازه استاندارد می‌تواند میزان کلسترول بد خون را به اندازه ۱۷ درصد و مقدار تری گلیسیرید خون را به اندازه ۳ درصد کاهش دهد.

۱۱- بهبود عملکرد مغز و حافظه با آشواگاندا

مطالعات و تست‌های حیوانی انجام شده نشان می‌دهد که گیاه دارویی آشواگاندا باعث رفع مشکلات حافظه‌ای و بهبود عملکرد مغزهای آسیب‌دیده می‌شود.

این گیاه همچنین آسیب بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است، که آشواگاندا فعالیت‌های آنتی اکسیدانی را تقویت می‌کند و سلول‌های عصبی را از وجود رادیکال‌های مضر آزاد محافظت می‌کند.

موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به صرع، زمانی که تحت درمان با آشواگاندا قرار گرفتند، تقریبا توانستند بازیابی شوند و اختلالات حافظه‌ای آن‌ها برطرف شد. دانشمندان تشخیص دادند که این اتفاق به دلیل کاهش اکسیداتیو رخ داد.

هر چند که آشواگاندا به طور سنتی و از گذشته تا کنون برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می‌گرفته است، با این وجود هنوز اطلاعات علمی ناقصی در این زمینه وجود دارد.

در مطالعه‌ای که روی مردان سالم صورت گرفت، هر یک از آن‌ها با مصرف روزانه ۵۰۰ میلیگرم از عصاره استاندارد آشواگاندا، زمان واکنش و نحوه عملکرد کاری‌شان نسبت به سایر افراد، ۳۳ درصد بهبود یافت.

کپسول آشواگاندا

۱۲- در دسترس بودن آشواگاندا در همه جا

 آشواگاندا یک مکمل سالم و پر خاصیت است، که برای اغلب افراد مفید می‌باشد. این گیاه دارویی تقریبا در همه جا در دسترس است. البته گروهی از افراد خاص مانند زنان و باردار و شیرده، نباید سرخود از آشواگاندا استفاده کنند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های خودایمنی هستند، پیش از مصرف آشواگاندا باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، لوپوس، تیروئیدیت و دیابت نوع ۱ نیز، بهتر است از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند. همچنین افرادی که داروهای ضد ویروسی برای بیماری‌های تیروئید استفاده می‌کنند نیز بهتر است در هنگام مصرف آشواگاندا احتیاط کنند. زیرا این گیاه باعث ترشح هورمون تیروئید می‌شود.

اگر قرار است از خواص آشواگاندا بهره ببرید، بهتر است آن را به اندازه مناسب و استاندارد مصرف کنید. دوز توصیه شده برای میزان مجاز مصرف آشواگاندا، بستگی به این دارد که نوع پودری آن را مصرف می‌کنید، یا از سایر انواع عصاره‌ای، کپسولی، برگ و ریشه آن استفاده می‌کنید.

مقدار مجاز استفاده از ریشه آشواگاندا معمولا ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز است. استفاده از برندهای معتبرو با کیفیت آشواگاندا نیز توصیه می‌شود. فروشگاه اینترنتی باماسالمین، عرضه کننده آشواگاندای اصل و با کیفیت در انواع حالت‌های مختلف است.

در نهایت، مکمل و داروی گیاهی آشواگاندا راه و روشی آسان و موثر برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی انسان و پیشگیری از بیماری‌های بسیار است.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *