از زمان‌های قدیم، عسل تولید شده از گیاه خارشتر بسیار مورد توجه قرار داشته است. به طور کلی عسل از ۲۵۰۰ سال پیش برای مصارف خوراکی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و خواص درمانی فراوانی دارد. عسل گیاه خارشتر یکی از آن عسل‌هایی است، که از نظر خواص درمانی در بین اقشار مختلف مردم، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خارشتر گیاهی درمانی به حساب می‌آید، که میوه آن ترنجبین یا تَراَنگَبین نام گرفته است. عسل خارشتر، به طور طبیعی و ارگانیک، توسط زنبور عسل از گل‌های این گیاه جمع آوری و تولید می‌شود. خواص طبی عسل خارشتر در تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است.

گیاه خارشتر چیست و عسل آن چگونه تولید می‌شود؟

عسل گیاه خارشتر

خارشُتُر گیاهی از خانواده باقلائیان است و یکی از انواع بنشن‌ها به شمار می‌رود. نام دیگر این گیاه، علف ترنجبین است.

در طب سنتی، گیاه خارشتر دارای طبعی سرد است. این گیاه برای پیشگیری و درمان صفرا، سنگ کلیه و سنگ مثانه مؤثر است. گیاه خارشتر در برابر سرما مقاوم است و دارای ریشه‌ای عمیق و محکم می‌باشد. گیاه خارشتر به آب کمی نیاز دارد. میوه این گیاه را ترنجبین یا ترانگبین می‌نامند، که به معنای عسل تر است.

اما شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید، که عسل خارشتر چیست و چگونه تولید می‌شود؟ معمولا زنبورهای عسل علاقه زیادی به گل‌های خارشتر دارند. البته خارشتر و گل‌های زیبایش، تنها در بعضی زیست‌بوم‌های خاص می‌رویند و به همین دلیل، تولید عسل ترنجبین در هر مکانی امکان پذیر نیست.

برای تولید عسل خارشتر معمولا زنبورستان را در منطقه‌ای ایجاد می‌کنند، که در زمین‌های اطراف آن، گیاه خارشتر و ترانگبین به مقدار زیاد وجود داشته باشد. به این ترتیب، زنبورهای عسل، که علاقه فراوانی به گل‌های این گیاه دارند، شهد آن‌ها را می‌گیرند و در کندوهای خود به عسل تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  تولید عسل طبیعی

برای تولید عسل خارشتر، زنبورها را در هوای پاک و تمیز کویر و در مجاورت گیاه خارشتر قرار می‌دهند. عسل خارشتر توسط زنبور‌های عسل و از گل‌های خاردار این گیاه جمع‌آوری می‌شود. این نوع عسل، کاملا ارگانیک و حتی درمانی می‌باشد. گیاه خارشتر در اواخر دوره دانه‌دهی، شهد ترنجبین را از خود ترشح می‌کند. عسل خارشتر گاهی اوقات به همراه عصاره ترنجبین می‌باشد و این موضوع باعث بهبود طعم و افزایش خواص عسل می‌شود.

عسل حاصل از این فرآیند، معمولا عسل خارشتر نام می‌گیرد و خواص خارشتر را با درصد بالا دارا می‌باشد. عسل خارشتر مانند عرق یا دمنوش خارشتر، خواص درمانی فراوانی برای سلامت انسان دارند، که در ادامه درباره خواص آن صحبت خواهیم کرد.

خواص عسل طبیعی خارشتر چیست؟

عسل طبیعی گیاهی

 

 خارشتر گیاهی است، که دارای طبعی گرم و خشک است. طبع عسل آن نیز دقیقا مانند طبع گیاهش می‌باشد. یکی از خواص عسل خارشتر، مدر و مسهل بودن آن است. این عسل همچنین برای مشکلات و بیماری‌های مربوط به کلیه و مجاری ادرار کاربرد دارد.

عسل طبیعی خارشتر به دفع سریع‌تر و آسان‌تر سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می‌کند. این عسل همچنین در درمان زخم‌های مقعدی کاربرد دارد. خارشتر به عنوان تنها گیاهی شناخته شده است، که دارای الکل جامد می‌باشد و خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.

درمان بواسیر با عسل خارشتر یکی از راه‌های شناخته شده در طب سنتی برای رفع این مشکل ناخوشایند است. علاوه بر این‌ها، عسل خارشتر به درمان و رفع مشکلات مربوط به کبد و کلیه کمک می‌کند.

 عسل خارشتر،‌ یک خوراکی بسیار آرام‌یخش است که می‌تواند برطرف‌کننده استرس و اضطراب باشد. این عسل معمولا برای افرادی که از مشکلات روحی و ضعف اعصاب رنج می‌برند، بسیار مفید و موثر است. عسل خالص خارشتر در بعضی موارد می‌تواند به درمان بی‌خوابی کمک کند و خواب آرامی را برای افراد، به ویژه در سنین بالا فرآهم آورد. عسل خارشتر همچنین برای درمان بی‌خوابی‌های ناشی از ضعف اعصاب نیز بسیار مفید و کارساز است.

بیشتر بخوانید:  تاثیرات معجزه‌آسای ژل رویال بر درمان سرطان

عسل طبیعی و ارگانیک خارشتر، علاوه بر تمام خواص عنوان شده، دارای خواصی برای تسکین دردهای رماتیسمی، درمان ورم پروستات، خواب‌آور، تقویت کننده حافظه و مغز و اعصاب و در نهایت تقویت کننده معده و دستگاه گوارش است.

 عسل طبیعی ترانگبین، اگر با عسل گل‌های دیگر همراه نباشد، رنگی مایل به سفید دارد. این عسل بسیار خوش‌عطر و بو است و در هوای پاک کویر برداشت می‌شود. از آنجا که معمولا هیچ‌گونه سمپاشی بر روی گیاهان خارشتر انجام نمی‌شود، عسل آن نیز کاملا ارگانیک پرخاصیت است.

عسل خارشتر را از کجا تهیه کنیم؟

عسل گیاهی خارشتر

همه کسانی که از خواص عسل خارشتر با خبر هستند، می‌دانند که مصرف روزانه این عسل می‌تواند تاثیر فراوانی بر بهبود وضعیت سلامتی آن‌ها بگذارد. بنابراین معمولا به مصرف این عسل عادت می‌کنند و مدام آن را از تولیدکنندگان معتبر عسل تهیه می‌کنند.

اگر شما هم به فکر خرید عسل خارشتر هستید و قصد دارید از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره ببرید، می‌توانید عسل طبیعی و ارگانیک ترانگبین را از فروشگاه اینترنتی باماسالمین تهیه کنید.

این فروشگاه، انواع عسل‌های طبیعی از جمله عسل خارشتر را در زنبورستان‌های با کیفیت خود تولید و برداشت می‌کنند، سپس در بهترین حالت ممکن و با بالاترین کیفیت، درب منزل به دست شما می‌رساند.

One thought on “عسل گیاه خارشتر چیست و چه خواصی دارد؟

  1. پیمان میگوید:

    درود
    واقعا از کجا متوجه شویم که عسل شما واقعا عسل خارشتره ؟
    عسل غذای شکر داده به زنبور نباشه که تنها اسانس خار شتر و بوی ان وارد عسل شده ؟
    متاسفانه در ایران بدلیل نبود نهاد بازرسی و امنیت غذایی ، تولید کنندگان حسابی کلاه ب سر ملت می گذارند وسود فراوانی از راه کلاه برداری می برند گرچه در همین دنیا تاوان اعمالشان را می دهند ولی متوجه نمی شوند
    عسل واقعی و تخصصی در ایران وجود ندارد
    مثلا عسل گون واقعی
    عسل آویش واقعی
    عسل پرتقال واقعی
    عسل نارنج واقعی
    عسل گل پنبه
    عسل کنار
    عسل وحشی واقعی بدون تغذیه دستی
    ووووووو
    وجود ندارد
    زیرا درایران
    نهاد واقعی کنترل بر کار تولید کنندگان وجودندارد

    • سر دبیر میگوید:

      سلام بله فرمایشاتتون درسته متاسفانه کلاهبرداری زیاد شده.
      منظور از اینکه میگن عسل خارشتر یعنی کندوها در منطقه ایی بودند که گیاه خارشتر گیاه غالب پوشش گیاهی اون منطقه بوده لذا بیشتر شهد از خارشتر بدست اومده , همینطور است در مورد عسل آویشن , کنار و …

  2. ناشناس میگوید:

    حس بدبینی زیادی در برخی مردم نسبت به عسل های تقلبی در بازار است اما عسل طبیعی هم در برخی فروشگاههای خاص یا فروشنده های خاص که متعهد به مشتری هستند یافت می شود و اکثرشان هم دارای تاییدیه های ازمایشگاه استاندار هستند

  3. فرزین میگوید:

    سلام
    دوستان عسل خارشتر معمولا در نقاط خشک و یا باغ های مناطق معتدل زیاد هست . من امسال به علت مشغله کاری کندو هامو کوه نبردم و داخل باغ گذاشتم که دور و بر گیاه بیش از اندازه خارشتر هست ، تا حدی که برای چرای گوسفند زمین ها رو اجاره میکنن. عسلی که جمع کردم بدون شک خارشتر بود. توجه داشته باشید عسل خارشتر به لحاظ طاهری خیلی زود شکرک میبنده و برای وزن کردن یا داخل ظروف دیگه ریختن باید گرم بشه یا شل بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *