جینسینگ پرویی یا همان ریشه گیاه ماکا در واقع متعلق به کشور پرو است. این گیاه، یک آداپتوژن می‌باشد، که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های خوب، استرول‌های گیاهی و آمینو اسیدهای مختلف است.

مردم پرو، از ماکا به عنوان یک اَبَر غذا یاد می‌کنند و معتقدند که این گیاه، یک انرژی‌زای واقعی برای انسان و هدیه طبیعت به او است. گیاه ماکا در ارتفاعات بلند ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار متری کوه‌های آند می‌روید.

نام علمی این گیاه Lepidium meyenii است و از نظر ساختار گیاه شناسی، در دسته کلم‌ها قرار دارد. مکمل ریشه گیاه ماکا خواص فراوانی برای سلامت انسان دارد و عمر زندگی جنسی مفید افراد را طولانی می‌کند.

 گیاه ماکا در سه رنگ زرد، قرمز و سیاه کشت می‌شود، اما نوع زرد رنگ آن معمولا فراوان‌تر است.بخش اصلی و خوراکی این گیاه، ریشه آن است. ریشه ماکا طعمی شبیه به خاک دارد. این گیاه برای تقویت سیستم عصبی بسیار مفید است و مکملی آرام‌بخش به حساب می‌آید.

گیاه ماکا چیست

جینسینگ ماکا یک مکمل بی‌نظیر با خواص فراوان است، که تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت زندگی جنسی افراد بالغ دارد. در ادامه قصد داریم، شما را با ۱۰ خاصیت و فایده اساسی جینسینگ پرویی آشنا کنیم. پس از اینکه از خواص فوق‌العاده این مکمل باخبر شدید، می‌توانید جینسینگ ماکای اصل را از فروشگاه اینترنتی باماسالمین تهیه کنید.

۱- تاثیر جینسینگ ماکا بر افزایش میل جنسی

یکی از شناخته شده‌ترین خواص و فواید ریشه ماکا، افزایش میزان میل جنسی در بزرگسالان است. مطالعات نشان داده است، مردانی که روزانه بین ۱/۵ تا ۳ گرم از پودر جینسینگ پرویی مصرف می‌کنند، میل جنسی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ماکا لاته، نوشیدنی خوشمزه و پر خاصیت

مطالعات دیگری که در سال ۲۰۱۵ بر روی زنان صورت گرفته است، نشان می‌دهد، مصرف ماکا توسط زنانی که در سال‌های شروع یائسگی هستند، باعث بهبود اختلالات مربوط به عملکرد جنسی در آن‌ها می‌شود.

۲- درمان اختلالات نعوظ در مردان با ریشه ماکا

 ریشه جینسینگ ماکا به بهبود شرایط مردانی که دچار اختلالات نعوظ هستند، کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان داد، که مصرف روزانه ۲/۴ گرم از این مکمل، به مدت ۱۲ هفته، باعث برطرف شدن اختلالات نعوظ و بهبود سلامت جنسی گروهی از مردان شده است.

۳- نقش مکمل‌های ماکا در افزایش انرژی و استقامت

 ورزشکاران و بدنسازان، می‌توانند از ریشه ماکا به عنوان یک مکمل انرژی‌زا استفاده کنند. این گیاه تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد و افزایش انرژی ورزشکاران دارد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ درباره تاثیرات جینسینگ ماکا بر ورزشکاران و افزایش انرژی آن‌ها صورت گرفت، نشان داد که مصرف عصاره ماکا در ۱۴ روز باعث بهبود عملکرد دوچرخه سواران مرد می‌شود. البته این تاثیر در مقابل سایر افرادی که از این مکمل مصرف نکرده بودند، چندان محسوس نبود. با وجود این، مصرف طولانی مدت آن، نتایج چشمگیرتری در افزایش انرژی افراد داشت.

۴- افزایش قدرت باروری با مصرف جینسینگ پرویی

از دیگر تاثیرات ریشه ماکا بر سلامت افراد، افزایش قدرت باروری است. این تاثیر در مردان بسیار چشمگیرتر است. بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم‌ها و قدرت باروری مردانی که از این مکمل استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر است. البته هنوز مطالعات بیشتر برای تکمیل اطلاعات در این زمینه ادامه دارد. 

بیشتر بخوانید:  آشواگاندا درمان گیاهی یائسگی

۵- تاثیر ماکا بر بهبود وضعیت روحی افراد

فلانوئیدها، معمولا باعث بهبود وضعیت خلق و خو در افراد می‌شوند و اضطراب‌های محیطی را کاهش می‌دهند. ریشه ماکا حاوی مقادیر فراوانی فلانوئید است، به همین دلیل به بهبود وضعیت روحی و اخلاقی افراد کمک می‌کند.

در سال ۲۰۱۵، مطالعه‌ای بر روی ۱۴ زن یائسه چینی که دچار احساس اضطراب و اختلال افسردگی بودند صورت گرفت. در این مطالعه زنانی که از ریشه ماکا استفاده می‌کردند، شاهد بهبود بیشتر علائم افسردگی در روان خود بودند.

پودر جینسینگ پرویی

۶- نقش موثر ریشه گیاه ماکا بر کاهش فشارخون

تحقیقات غیررسمی نشان می‌دهد، که ریشه ماکا به بهبود فشار خون کمک می‌کند. در تحقیق که سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانه ۳.۳ گرم از جینسینگ پرویی به مدت ۱۲ هفته، باعث کاهش فشار خون زنان یائسه می‌شود. 

۷- جینسینگ ماکا و کاهش آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب

 جینسینگ ماکا می‌تواند از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب محافظت کند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که عصاره‌های برگ ماکا به جلوگیری از تشکیل سلول‌هایی که ناشی از آفتاب سوختگی هستند کمک می‌کند. عصاره این گیاه همچنین می‌تواند آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

۸- عملکرد موثر ماکا در مبارزه با رادیکال‌های آزاد

 ریشه گیاه ماکا دارای موادی است، که باعث تقویت آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن مانند گلوتاتیون و سوپراکسید دیسموتاز می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند. پزشکان معتقدند که آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در پیشگیری و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و سرطان دارند.

بیشتر بخوانید:  جینسینگ قرمز کره ای چیست و چه خواصی دارد؟

۹- کاهش و بهبود علائم یائسگی با مصرف ماکا

طرفداران جینسینگ پرویی معتقدند که این مکمل باعث تعادل در میزان هورمون استروژن می‌شود. تعادل این هورمون در بدن زنان، به خصوص در زمان یائسگی نوسان دارد و باعث بروز عوامل ناخوشایندی می‌شود.

 براساس مطالعات صورت گرفته، زنان یائسه‌ای که روزانه دو کپسول حاوی ماکا مصرف کرده‌اند، شاهد کاهش علائمی مانند گرگرفتگی، عرق شبانه و سایر عوارض مربوط به یائسگی بوده‌اند.

۱۰- تاثیر ماکا بر افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه

ریشه جینسینگ ماکا می‌تواند باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه شود. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی دسته‌ای از موش‌های صورت گرفت، مصرف ماکا باعث افزایش قدرت حافظه این حیوانات شد.

همچنین در سال ۲۰۱۴، مطالعه‌ای صورت گرفت که نشان داد ماکا برای یادگیری و عملکرد حافظه انسان مفید است. محققان در این مطالعه، نشان دادند که بیمارانِ دارای آلزایمر با مصرف ماکا، می‌توانند تا حد زیادی شاهد بهبودی باشند. البته هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

خواص ماکا برای سلامتی

اکنون که با خواص و فواید فراوان این گیاه سنتی پرویی آشنا شدید، بهتر است برای سلامتی بیشتر، آن را در سبد تغذیه‌ای خانواده خود قرار دهید. ریشه گیاه ماکا یا همان جینسینگ پرویی، می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و از بروز مشکلات زیادی جلوگیری کند.

خرید اینترنتی پودر ماکا

باتوضیحات ارائه شده شاید شما هم تمایل داشته باشید که این گیاه شگفت انگیز را تهیه کنید. در حال حاضر این گیاه بصورت پودر شده در بازار ایران موجود است. که وبسایت باماسالمین به عنوان برترین ارائه کننده محصولات سلامت محور در ایران دو مدل از این پودر را در اختیار شما عزیزان قرار داده است. شما میتوانید با انتخاب پیوند هر کدام از این دو محصول ویژگی های هر یک را مطالعه و محصول مورد نظر خود را انتخاب و خرید نمایید. برای مشاهده انواع محصولات ماکا   اینجا کلیک کنید   .

البته فراموش نکنید،‌ که پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی، در صورتی که تا به حال تجربه استفاده از آن را نداشته‌اید، با یک متخصص طب سنتی و گیاهی مشورت کنید. به خاطر داشته باشید، که استفاده از جینسینگ‌ها ممکن است برای بعضی افراد آلرژی‌زا باشد، بنابراین قبل از استفاده مداوم، درباره وضعیت بدنی خودتان مطمئن شوید.

منبع: medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *