رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتون‌زا یک گونه رژیم غذایی است با چربی های مفید زیاد ، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک ، که بدن را وادار می‌کند تا بجای قند ، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند .
در این رژیم باید میزان قند و کربوهیدرات به حداقل خود برسد و یکی از عوامل تاثیر گذار در این موضوع ، عملکرد غده ی تیرویید ، میزان استرس خودآگاه و ناخودآگاه بدن و سوخت و ساز قند است .

تیروئید غده ای است که سوخت و ساز شما را تنظیم می کند . غدد فوق کلیوی نیز دو غده در بالای کلیه شما هستند که یکی از فعالیت های اصلی آنها سرکوب هر نوع استرسی در بدن می باشد که در صورت عدم عملکرد منظم این غدد بدن دچار چاقی و مشکلات متابولیسمی خواهد شد .

هورمون کورتیزول هنگام ترشح بیش از حد به دلیل استرس (استرس حالات مختلفی داشته و فقط فکری نیست ، چون بدن شما تفاوتی برای حالات مختلف استرس قائل نیست) باعث آزاد شدن قند ها در بدن می شود . برای استفاده از این قند ها ، انسولین وارد عمل می شود تا باعث ورود این قند های به داخل سلول شود  . فردی که دائما تحت استرس است ، انسولین بالایی نیز خواهد داشت .

انسولین بالا باعث کند شدن سوخت ساز و کاهش چربی سوزی می شود ( این هورمون مواد غذایی اضافی موجود در خون را به چربی و کلسترول تبدیل می کند ) .

آشواگاندا یا همان جینسینگ هندی با تاثیر بر فوق کلیه و کاهش استرس ، ترشح هورمون کورتیزول را نیز کاهش می یابد و از افزایش بی رویه قند در خون جلوگیری می کند و باعث افزایش سوخت ساز قند در بدن می شود و متابولیسم فرد را بالا می برد . همینطور با اثر ضد استرس خود در او ایجاد حالت آرامش میکند  .

بیشتر بخوانید:  افزایش سلامت بدن با داروی گیاهی آشواگاندا

 

 

 

 

هنگامیکه ما تحت استرس هستیم ، بدنمان سرشار از هورمون استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین و همچنین هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین  می‌شود .

ترکیب هورمون‌های استرس ، انرژی بدن را فورا افزایش می‌دهند . این امر در ابتدا منجر به کاهش یا از بین رفتن اشتها می‌شود . اما از آنجایی که شما این انرژی را با دویدن یا راه رفتن سریع مصرف نمی‌کنید، در پایان دچار گرسنگی شدید می‌شوید .

می‌دانید که از بین سه هورمون استرس ، کورتیزول تا مدت زیادی بعد از اینکه علت استرس برطرف شد ، همچنان ترشح می شود و بالا باقی می‌ماند . این هورمون ، دردهای گرسنگی را افزایش خواهد داد و باعث می‌شود که بیشتر غذا بخورید . همچنین سطح بالای کورتیزول ، اغلب منجر به انباشته شدن چربی در اطراف ناحیه شکمی می‌شود .

هنگامیکه سطح کورتیزول بالاست ، ما معمولا هوس کربوهیدرات می‌کنیم . به همین دلیل است که برخی از مردم بطور غیر ارادی ، بعد از خوردن کربوهیدرات ، احساس بهتری پیدا می‌کنند . آنها بخاطر آرام شدن به غذا روی می‌آورند .

بعلاوه هنگامیکه استرس داریم ، معمولا بدترین انتخاب‌های غذایی را انجام می‌دهیم . دلیلش این است که تمام این هورمون‌ها ، ما را وادار می‌کنند که بخاطر تسکین اعصاب فرسوده‌مان ، غذاهای شیرین ، شور و پرچرب را انتخاب کنیم .

اگر شما به انتخاب مواد غذایی نامناسب ادامه دهید ، در نهایت غذاهای پرکالری می‌خورید که نمی‌توانید آنها را بسوزانید و این امر ، منجر به افزایش وزن می‌شود .

هنگامیکه سطح کورتیزول بالاست ، ما معمولا هوس کربوهیدرات می‌کنیم . به همین دلیل است که برخی از مردم بطور غیر ارادی ، بعد از خوردن کربوهیدرات ، احساس بهتری پیدا می‌کنند . آنها بخاطر آرام شدن به غذا روی می‌آورند .

بیشتر بخوانید:  مهم ترین خواص جینسینگ برای زنان و مردان

بعلاوه هنگامیکه استرس داریم، معمولا بدترین انتخاب‌های غذایی را انجام می‌دهیم . دلیلش این است که تمام این هورمون‌ها ، ما را وادار می‌کنند که بخاطر تسکین اعصاب فرسوده‌مان ، غذاهای شیرین ، شور و پرچرب را انتخاب کنیم . و اگر شما به انتخاب مواد غذایی نامناسب ادامه دهید ، در نهایت غذاهای پرکالری می‌خورید که نمی‌توانید آنها را بسوزانید ، و این امر منجر به افزایش وزن می‌شود .  سطح بالای کورتیزول ، باعث انباشته شدن چربی در اطراف ناحیه شکمی می‌شود .

بسیاری از مواد معدنی که هنگام استرس از بدن فرد حذف می‌شوند ، برای فعالیت صحیح غده تیروئید مورد نیاز هستند .

تحقیقات علمی نشان داده است که جینسینگ هندی سطح کورتیزول را به مقدار زیادی کاهش میدهد و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به‌طور طبیعی هورمون‌ها را به تعادل می رساند .

جینسینگ ها با خاصیت افزایش متابولیسمی به تیروئید کمک می کنند  و تاثیر مستقیم بر چربی سوزی و متابولیسم دارند .

در نهایت میتوان  جینسینگ هندی را گیاهی مغذی با تاثیرات خاص و موثر  دانست که به این نوع مواد غذایی امروزه غذا های فراسودمند ، عملگرا یا سوپر فود می گویند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *